5 sposobów na naturalne wzmocnienie odporności

Osłabiona odporność daje się we znaki zwłaszcza podczas jesienno-zimowej aury, która sprzyja rozwojowi chorób. Niemniej jednak niewystarczająco silny układ obronny może sprawić, że infekcje skutecznie uprzykrzą nam cały rok. Nie ma co tracić czasu na choroby – już dziś zacznij stosować naturalne metody, które sprawią, że będziesz działać na najwyższych obrotach, nawet wtedy, gdy Twoi koledzy i koleżanki z pracy będą kichać i pociągać nosami.

1. Dieta bogata w składniki wzmacniające odporność

Spożywane przez nas jedzenie ma wpływ nie tylko na to jak wyglądamy, ale również na siłę organizmu i na to, jak się czujemy. Niestety wychłodzenie organizmu zimą często przekłada się na nasze niezdrowe zachcianki – właśnie wtedy zaczynamy częściej sięgać po słodycze i inne niezdrowe przekąski, które nie dostarczają nic więcej poza pustymi kaloriami. Tymczasem jeśli chcesz wzmocnić swoją odporność, Twoja dieta powinna być pełna warzyw i owoców, dostarczających niezbędne składniki odżywcze, witaminy i minerały.

Zmniejszysz ryzyko infekcji organizmu, jeśli zadbasz, by w Twojej diecie znalazły się m.in.:

Witamina C – bogactwo witaminy C znajdziesz np. w porzeczkach, cytrynach i innych cytrusach, kiwi, natce pietruszki;

Witamina D – synteza witaminy D zachodzi w skórze pod wpływem promieniowania słonecznego, ponadto dostarczają ją ryby i tran;

Witamina A – papryka, brokuły, pomidory, marchew, morele;

Cynk – pestki dyni, owoce morza i ryby, rośliny strączkowe, jajka;

Żelazo – tłuste ryby, jajka, chude mięso;

Naturalne probiotyki – kiszonki, kefir, jogurt, maślanka;

Kiełki – zwierają wszystkie mikroelementy znajdujące się w warzywach, ale nawet w kilkudziesięciokrotnie większym stężeniu;

Miód – zawiera inhibinę o działaniu podobnym do antybiotyków. Związek ten zabija drobnoustroje, które przedostają się do błony śluzowej górnych dróg oddechowych;

Czosnek – znajdziesz w nim allicynę (działa jak naturalny antybiotyk) i bogactwo antyoksydantów, wzmacniających odporność. Przed gotowaniem lub smażeniem czosnku, warto go obrać i pokroić, a następnie odczekać 20 min – w ten sposób aktywują się zawarte w nim enzymy;

Imbir – zawiera mnóstwo bioaktywnych składników, sprawiających, że wykazuje on działania przeciwwirusowe, antybakteryjne, przeciwpasożytnicze oraz przeciwutleniające.

2. Korzystaj z magii ziół

Zanim przemysł farmaceutyczny stał się tak rozwinięty jak dziś, nasi pradziadkowie i prababcie pełnymi garściami czerpali z mocy ziół. Wiele z nich ma podobne działanie do leków z apteki, dlatego też pamiętaj, żeby nie nadużywać ich zażywania. Podobnie jak preparaty farmaceutyczne mogą powodować działanie uboczne, dlatego zawsze obserwuj swój organizm.

W naturalny sposób pomogą wzmocnić Twoją odporność np. takie zioła jak:

Lipa – stymulując proces pocenia, pomoże Ci pozbyć się szkodliwych substancji z organizmu;

Żeń-szeń – wzmacnia mechanizmy obronne i pozwala powrócić organizmowi do pełni sił;

Pokrzywa – regularne picie pokrzywy nie tylko wzmacnia odporność, ale również przyspiesza regenerację organizmu;

Rumianek – wykazuje działanie przeciwzapalne, polecany przy początkach infekcji dróg oddechowych;

Aloes – wzmacnia organizm, przyspiesza regenerację, poprawia odporność.

3. Mocno śpij i wypoczywaj

Przemęczony organizm to słaby organizm. Bilans jest prosty – im bardziej jesteś zmęczony, tym również bardziej podatny na choroby. Notoryczna praca do późnych godzin i zarywanie nocy prawdopodobnie bardzo szybko odbiją się na Twoim zdrowiu.

Cz wiesz, że w fazie głębokiego snu wzrasta liczba limfocytów, czyli komórek odpornościowych w Twojej krwi? Twój organizm będzie szybciej się regenerować, jeśli zadbasz o to, by spać w ciemnym i cichym pomieszczeniu, z dala od promieniowania urządzeń elektrycznych. W ten sposób ureguluje się poziom melatoniny w Twojej szyszynce, dzięki której Twój układ odpornościowy będzie funkcjonować tak, jak powinien.

Ponadto jeśli nie chcesz chorować, zrób wszystko, by nie zdominował Cię stres, ponieważ układ nerwowy jest połączony z układem odpornościowym. Jeśli na co dzień nie możesz całkowicie uniknąć nerwowych sytuacji, po godzinach pracy pamiętaj nie tylko o fizycznym, ale również psychicznym odprężeniu. Staraj się, jak najczęściej uśmiechać, spotykaj się z przyjaciółmi, zafunduj sobie od czasu do czasu bilet do kina lub teatru.

4. Ogranicz lub całkowicie zrezygnuj z używek

Po każdej zakrapianej alkoholem imprezie, Twoja odporność drastycznie spada przynajmniej na jedną dobę. Mechanizmy obronne osłabiają również inne używki takie jak papierosy czy kawa. Po wypaleniu jednego papierosa rzęski nabłonka górnych dróg oddechowych zostają porażone na około 20 minut, a to stwarza idealną sytuację dla drobnoustrojów chorobotwórczych, które chcą przeniknąć do Twojego organizmu. Kawa natomiast podnosi poziom adrenaliny i kortyzolu, co może również negatywnie odbić się na odporności – jednak pamiętaj, że zaszkodzić może jedynie spożywana w dużych ilościach. Nie musisz więc całkowicie z niej rezygnować.

Inaczej jest z papierosami i alkoholem – w ich przypadku wystarczy niewielka ilość, by zaszkodzić zdrowiu. Jeśli nie wyobrażasz sobie ich ostatecznej eliminacji, postaraj się przynajmniej ich nie nadużywać.

5. Uprawiaj sport

Chociaż to typowe, że nadchodząca zima powoduje spadek motywacji do uprawiania regularnej aktywności fizycznej, właśnie w tym okresie powinna nam ona towarzyszyć w każdym tygodniu. Systematyczny sport wyraźnie wzmacnia odporność, jednak pamiętaj, że zbyt intensywny wysiłek może przynieść odwrotny skutek. Przeforsowanie organizmu wzmaga bowiem produkcję kortyzolu, osłabiającego układ immunologiczny.

Aby mieć pewność, że ruch pozytywnie przełoży się na reakcje obronne organizmu, można wdrożyć następującą zasadę: trening 3 x w tygodniu, po 30 minut, przy utrzymaniu tętna 130 uderzeń na minutę. Bardzo dobrze sprawdzi się pływanie, jazda na rowerze, a także bieganie. Aby wzmocnić odporność, zalecany jest również ruch na świeżym powietrzu, który zapewnić mogą na przykład spacery po parku czy pieszy powrót z pracy.

 

Chcesz dowiedzieć się więcej o naturalnych metodach wspomagających system obronny organizmu? Koniecznie pobierz bezpłatny e-book „Jak wzmocnić odporność”!

  • Aby nie omijały Cię ważne treści,
    subskrybuj mój kanał na Youtubie


  • Podziel się

Jestem lekarzem, którego pasją jest kompleksowe, holistyczne podejście do zdrowia. Łączę medycynę z pracą nad ciałem i umysłem w powrocie do zdrowia.Więcej o mnie przeczytasz tutaj.

Dodaj komentarz

Zapisz się na Newsletter i Odbierz Poradnik "Jak wzmocnić Odporność?"

Zapisz się na maile pełne informacji o zdrowiu i odbierz poradnik. Piszę o tym jak dbać o zdrowie oraz informuję o swojej ofercie.
Chronimy Twoje dane zgodnie z polityką prywatności.