Jak przestać się martwić?

JAK PRZESTAĆ SIĘ MARTWIĆ?

Jak często się martwisz? Czy łapiesz się na tym, że zdarza Ci się myśleć o najgorszym i przewidywać najgorsze scenariusze? Nie przejmuj się. Jeśli tak, to jesteś jak 90% procent ludzi na świecie. Padłaś ofiarą nałogu jakim jest zamartwianie się.
Jego ofiarą może paść każdy. O tym, że zamartwianie się jest szkodliwe wie każdy z nas. Postaram się jednak przypomnieć Ci, dlaczego nie warto się zamartwiać.

Zamartwianie się:

1. Obniża Twoją zdolność kreatywnego myślenia,

2. Sprawia, że odczuwasz strach i lęk, a te przyczyniają się do powstania napięcia.

3. Napięcie i stres obniża Twoją odporność i powoduje, że jesteś bardziej podatna na choroby.

4. Zamartwianie się spędza często sen z powiek, sprawia, że bezsenne noce są coraz częstsze.

5. Zamartwianie się pozbawia szczęśliwych chwil i odbiera siły.

6. Zamartwianie się przyczynia się do zmęczenia i postarza nas. Zauważ jak wyglądają twarze ludzi ciągle zmartwionych czy rozzłoszczonych, są pełne zmarszczek oraz wyglądają starzej niż ich wiek biologiczny.

7. Zabójcą nr jeden jest jednak niepokój do którego zamartwianie się prowadzi. Niepokój zmienia nasze ciało i nasze życie. Zaciskamy szczęki z nerwów, nasze twarze pokrywają się grymasem. Stres i lęki mogą przyczyniać się do siwizny czy wypadaniu włosów. Nie wspominając już o naszej cerze. Znasz to? Wypryski na twarzy pod wpływem stresu czy zmartwień?

„Bóg może wybaczyć nam nasze grzechy, ale system nerwowy nie wybacza ich nigdy”.

Przestań wreszcie się martwić i poczuj się dobrze.

Czy nie odnosisz czasem wrażenia, że w dzisiejszym świecie to my ludzie sobie wszystko komplikujemy? Stresujemy się pracą, zamartwiamy o rodzinę oraz finanse.

Przeszukujemy googla i po 30 min wyliczamy na co jesteśmy chorzy? Chorujemy ze smutku, z samotności, z rozpaczy. Stawiamy sobie ciągle coraz wyżej poprzeczkę.

Żyjemy w przeszłości lub w przyszłości, zamartwiając się o nią, zamiast skupić się na dniu powszednim. Ten jeden dzień, który jest dzisiaj, nigdy więcej nie wzejdzie. Ta chwila obecna również więcej się nie powtórzy.
Naszym najcenniejszym zasobem jest CZAS a mimo wszystko tak często tracimy go ZAMARTWIAJĄC SIĘ o przyszłość.

Nie zapominaj, że zdrowie jest najwyższą ceną jaką możemy zapłacić za zmartwienia.
Stres i zmartwienia wpływają : m.in. na :

1. Na nasz układ odpornościowy, przyczyniają się do jego obniżenia stąd również przeziębienia.

2. Na naszą skórę, często choroby skóry są związane ze stresem. Stres wpływa na naszą cerę, na włosy, na skórę. Znasz problem wypadania włosów? Jeśli jesteś kobietą to być może zauważyłaś, że w chwili stresujących sytuacji możesz włosy wyciągać garściami?

3. Stres wpływa na nasze jelita. Powszechnie mówi się o wpływie diety i sportu na na stan naszych jelit. Uważam jednak, że nadrzędną rolę odgrywa tutaj stres. IBS tzw. zespół jelita drażliwego zaostrza się pod wpływem stresu. Znam wiele osób, które w trakcie silnego napięcia mają ogromne problemy z jelitami.

4. Układ hormonalny, tutaj stres również ma swoje pole do popisu. Kobieta żyjąca w ciągłym stresie może mieć problem z miesiączkowaniem, z zajściem w ciążę, z ch. Tarczycy.

5. Stres i zmartwienia wpływają na nasz układ nerwowy i psychikę. Mogą powodować stany lękowe, obniżony nastrój czy problemy z pamięcią. Znasz to? Nie możesz sobie nic przypomnieć w nerwach?

6. Stres i zmartwienia obniżają nasze libido, przyczyniają się do problemów z potencją czy odczuwaniem przyjemności seksualnej. Jest to coraz powszechniejsze zjawisko!

7. Stres i zmartwienia przyczyniają się do problemów ze snem. Co druga osoba w gabinecie POZ ma problem ze snem. Znasz to? Zamartwiasz się i przewracasz z boku na bok w łóżku nie mogąc „doleżeć” do rana?

8. Stres przyczynia się również do ch. Układu krążenia. Nie bez powodu zawały zdarzają się często w poniedziałki nad ranem oraz u dyrektorów wielkich firm. Szczerze mówiąc wolałabym nie być dyrektorką wielkiej korporacji i zrujnować sobie zdrowia przed 45 rokiem życia usiłując zarządzać firmą tytoniową lub jakąkolwiek inną.

Mogłabym tutaj wymieniać wiele jeszcze negatywnych skutków zamartwiania się oraz szkodliwego wpływu stresu na nasze życie.

3 KROKI JAK PRZESTAĆ SIĘ ZAMARTWIAĆ?

Polecam Ci jednak zastosować krótkie ćwiczenie.
Kiedy dopadną CIĘ problemy, przez duże P :
1. Zastanów się. Weź kartkę papieru i przeanalizuj, co NAJGORSZEGO MOŻE SIĘ WYDARZYĆ?
2. Przygotuj się i przyjmij to, co może się wydarzyć. Zaakceptuj to. Zaakceptuj najgorsze.
3. Potem na spokojnie spróbuj przeanalizować co możesz zrobić w tej sytuacji, co możesz jeszcze uratować, skoro już twój umysł zaakceptował najgorsze?

Przykład :
Chcesz poprosić szefa o podwyżkę. Uważasz, że wykonujesz sumiennie swoją pracę, ponadto starasz się i angażujesz się na rzecz firmy. Wypełniasz obowiązki swoje a także robisz dodatkową pracę. Zaczynasz jednak w głowie toczyć „walkę” .. a co będzie jeśli? Jeśli np. szef się wkurzy, albo wyleje mnie, albo jeszcze obetnie mi pensję.. bo przecież co? No kurczę przecież nie mam prawa prosić o więcej, skoro mam swoją pensję, to nie należy mi się itp. Zaczynasz w głowie litanie. Jedzie w kółko taśma „co będzie.. „ „a co jeśli” itp.

W końcu brzuch boli, serce kołata jak szalone, oddałaś już 6 luźnych stolców z nerwów. Ręce masz mokre, głos Ci się łamie ale idziesz na rozmowę do szefa. W najgorszym wypadku co się stanie? Nawet jak Cię zwolni, to znajdziesz nową pracę. Zaakceptuj to. A jak już zaakceptujesz i przyjdzie spokój to odważ się i idź negocjować warunki pracy. Na spokojnie „ratuj co się da” czyli przedstaw argumenty dla których to warto aby szef Cię nagrodził.

Jeśli masz ochotę – obejrzyj video ->  

Daj znać czy artykuł Ci się przydał.
Pozdrawiam,
Sylwia Łuczyńska

  • Aby nie omijały Cię ważne treści,
    subskrybuj mój kanał na Youtubie


  • Podziel się

Jestem lekarzem, którego pasją jest kompleksowe, holistyczne podejście do zdrowia. Łączę medycynę z pracą nad ciałem i umysłem w powrocie do zdrowia.Więcej o mnie przeczytasz tutaj.

Dodaj komentarz

Zapisz się na Newsletter i Odbierz Poradnik "Jak wzmocnić Odporność?"

Zapisz się na maile pełne informacji o zdrowiu i odbierz poradnik. Piszę o tym jak dbać o zdrowie oraz informuję o swojej ofercie.
Chronimy Twoje dane zgodnie z polityką prywatności.