Wszystko co musisz wiedzieć o probiotykach i naturalnych sposobach przywracania równowagi flory bakteryjnej

Liczne badania potwierdziły, że probiotyki korzystnie wpływają na organizm na wielu płaszczyznach – chociażby wzmacniając odporność i lecząc choroby zapalne jelit i wątroby. Te dobroczynne mikroorganizmy można znaleźć zarówno w naturalnych produktach, jak i specjalnie opracowanych preparatach farmaceutycznych – pamiętaj, że szczepy określane mianem probiotyków muszą spełnić szereg wymogów.

Pod pojęciem probiotyków (gr. pro bios – dla życia) kryją się wyselekcjonowane kultury bakterii lub drożdży, które wykazują dobroczynne działanie w układzie pokarmowym. Probiotyki pomagają zachować prawidłową florę fizjologiczną, zapobiegają zakażeniom jelitowym, mają działanie immunostymulujące, a także łagodzą nietolerancję laktozy. Ponadto zapobiegają infekcjom układu moczowego, wspomagają trawienie, pomagając walczyć z nadwagą, leczą choroby wątroby, kamicę nerkową, łagodzą objawy atopowego zapalenia skóry u dzieci. Dlatego warto zadbać o to, by nie zabrakło probiotyków w diecie Twojej i Twoich bliskich.

Co warto jeszcze o nich wiedzieć, gdzie szukać ich w naturalnych produktach i czym kierować się przy wyborze preparatów z probiotykami z apteki?

Zaburzona flora bakteryjna i jej skutki

Czy wiesz, że problem zaburzenia flory bakteryjnej dotyczy niemal połowy Polaków? Tymczasem równowaga flory ma nierozerwalny związek z układem odpornościowym i prawidłowym funkcjonowaniem układu pokarmowego. Gdy liczebność dobroczynnych bakterii w przewodzie pokarmowym spada, mogą pojawić się takie przykre dolegliwości jak bóle brzucha i wzdęcia, biegunki lub zaparcia, zgaga, a nawet nudności i wymioty. Co gorsze, stajemy się wtedy bardziej podatni na infekcje bakteryjne, wirusowe i grzybicze.

Jak w naturalny sposób przywrócić florę bakteryjną w organizmie?

Aby flora bakteryjna układu pokarmowego wróciła do równowagi, nie musisz wcale sięgać po apteczne suplementy zawierające probiotyki. Na początku poznaj naturalne sposoby zwiększenia liczebności dobroczynnych bakterii w Twoim organizmie.

Domowe kiszonki

Jednymi z produktów, które okazują się bogatym źródłem pożytecznych probiotyków są tradycyjne kiszonki. Jeśli jednak chcesz naprawdę wzmocnić swoją odporność, zrezygnuj z fermentowanych produktów ze sklepu na rzecz domowych przetworów. Niestety bardzo często sklepowa kapusta kiszona zawiera ocet i alkohol, tym samym jej korzystne działanie jest o wiele mniejsze. Domowe kiszonki oprócz podstawowego składnika – w postaci kapusty, ogórków, czy chociażby buraczków, nie powinny zawierać nic więcej poza wodą, solą i aromatycznymi, naturalnymi przyprawami.

Co prawda sezon na ogórki dobiegł końca, jednak zdrowe kiszonki możesz przygotowywać niemal z dowolnych warzyw, a także z owoców! Dużym zainteresowaniem cieszą się chociażby fermentowane cytrusy. Równie smaczne okazują się kiszone marchewki, fasolka szparagowa czy kalafior. Przy okazji warto wspomnieć, że podczas procesu fermentacji zostaje obniżona kaloryczność produktów spożywczych, więc kiszonki są doskonałym dodatkiem do menu dla osób dbających o piękną linię.

Jogurty, kefiry, maślanki

W suplementach probiotyki przede wszystkim występują jako pożyteczne bakterie kwasu mlekowego. Tego rodzaju szczepy w naturalnej postaci możesz znaleźć w fermentowanych produktach mlecznych. Kefiry, maślanki i jogurty to dobra alternatywa dla osób mających problem z trawieniem laktozy, a które nie wyobrażają sobie całkowitej eliminacji nabiału z diety. Wiele osób, które nie toleruje laktozy ze świeżego mleka, nie odczuwa żadnych negatywnych skutków po zjedzeniu kefiru lub jogurtu.

Zdrowy jogurt, który skutecznie pomoże Ci odbudować florę bakteryjną, możesz przygotować samodzielnie w domu. Wystarczy, że do ulubionego pasteryzowanego mleka (zamiast krowiego możesz użyć kozie lub owcze) dodasz liofilizowane, czyli wysuszone bakterie jogurtowe (do kupienia w stacjonarnych sklepach ze zdrową żywnością i online). Kiedy będziesz przygotowywać jogurt kolejny raz, zamiast odseparowywanych bakterii możesz użyć uprzednio samodzielnie zrobionego jogurtu, który równie dobrze wywoła proces fermentacji. Dokładne przepisy na domowy jogurt bez problemu znajdziesz w internecie.

Jeśli jednak wolisz kupić gotowe produkty w sklepie, częściej wybieraj kefiry niż jogurty. Dlaczego? Te pierwsze zawierają większość liczbę żywych kultur bakterii, a za to mniejszą ilość laktozy. Tym samym lepiej wzmacniają odporność, a są bardziej lekkostrawne.

Pamiętaj ponadto, że Twoja dieta będzie sprzyjać namnażaniu się dobrych bakterii w przewodzie pokarmowym, jeśli ograniczysz węglowodany z produktów zbożowych i wyeliminujesz rafinowany cukier. Unikaj również przetworzonej żywności zawierającej chemię, która przyczynia się do zachwiania równowagi flory bakteryjnej w Twoim ciele. Zwracaj ponadto uwagę na pochodzenie mięsa i nabiału – produkty z przemysłowej produkcji zawierają pozostałości antybiotyków, niszczących drobnoustroje probiotyczne.

Probiotyki z apteki – jakie produkty wybierać?

W każdej aptece znajdziesz całe mnóstwo preparatów zawierających probiotyki. Pierwszym kryterium, którym powinieneś kierować się przy ich wyborze jest status produktu leczniczego, zapewniający nie tylko jakość, ale również bezpieczeństwo. Kupując probiotyki, sprawdzaj ponadto ilość komórek szczepu w pojedynczej dawce preparatu. Liczba mikroorganizmów probiotycznych w probiotykach farmaceutycznych powinna wynosić około 1010 komórek na 1 g produktu.

Każdy probiotyk zawiera określone szczepy żywych kultur bakterii, wykazujące określone właściwości. Z tego względu probiotyki warto dobierać uwzględniając potrzeby organizmu. Inne preparaty zalecane są dla kobiet z problemami ginekologicznymi, a inne dla osób z dysfunkcjami gastrologicznymi. Jeszcze inne zaleca się po antybiotykoterapii, przy chorobach skóry, czy w ramach wzmocnienia odporności. Chcąc wybrać odpowiedni dla siebie preparat, poradź się farmaceuty lub posiłkuj się poniższą ściągą:

  • w trakcie i po leczeniu antybiotykiem: Lactobacillus rhamnosus GG i/lub Saccharomyces boulardii.
  • w trakcie podróży, w przypadku ryzyka wystąpienia biegunki: Saccharomyces boulardii, Lactobacillus acidophilus lub Bifidobacterium bifidum.
  • w przypadku nietolerancji laktozy: Lactobacillus bulgaricus, Lactobacillus acidophilus i Streptococcus thermophilus.
  • problemy z wrażliwym jelitem: Bifidobacterium infantis 35624, Lactobacillus plantarum DSM9843 lub Bifidobacterium bifidum MIMBb75.
  • choroby skóry: np. Lactobacillus rhamnosus i Lactobacillus fermentum.
  • wzmocnienie odporności: np. Bifidobacterium animals lactis Bi-07 i Lactobacillus acidophilus NCFM
  • infekcje okolic intymnych: np. Lactobacillus acidophilus, Lactobacillus rhamnosus GR-1 i Lactobacillus reuteri RC-14.

Probiotyk, prebiotyk, synbiotyk – czym się różnią?

Na koniec jeszcze jedna ważna informacja. W każdej aptece możesz kupić nie tylko probiotyki, ale również prebiotyki i synbiotyki. Czym się one od siebie różnią? Probiotykami, których przede wszystkim dotyczy ten artykuł, nazywamy szczepy mikroorganizmów, wykazujące korzystny wpływ na przyjmujący je organizm. To już wiemy. Prebiotyki można natomiast nazwać pożywką probiotyków – są to bowiem składniki pobudzające wzrost wybranych szczepów bakterii jelitowych. Do tego dochodzą jeszcze synbiotyki, które łączą probiotyki i prebiotyki w jednym preparacie.

  • Aby nie omijały Cię ważne treści,
    subskrybuj mój kanał na Youtubie


  • Podziel się

Jestem lekarzem, którego pasją jest kompleksowe, holistyczne podejście do zdrowia. Łączę medycynę z pracą nad ciałem i umysłem w powrocie do zdrowia.Więcej o mnie przeczytasz tutaj.

Dodaj komentarz

Zapisz się na Newsletter i Odbierz Poradnik "Jak wzmocnić Odporność?"

Zapisz się na maile pełne informacji o zdrowiu i odbierz poradnik. Piszę o tym jak dbać o zdrowie oraz informuję o swojej ofercie.
Chronimy Twoje dane zgodnie z polityką prywatności.