Zimą musisz mieć go w swojej kuchni! O kim mowa?

Istnieje wiele przypraw, które oprócz walorów smakowych, zapewniają również korzyści dla zdrowia. Pośród całego kalejdoskopu smaków istnieje jeden aromatyczny dodatek, którego nigdy nie powinno zabraknąć w Twojej kuchni – zwłaszcza zimą, kiedy na około szaleją drobnoustroje chorobotwórcze. Bohater tego artykułu idealnie nadaje się do dań kuchni azjatyckiej i jako rozgrzewająca baza zimowej herbatki. Czy już wiesz o kim mowa?

Pikantny i aromatyczny imbir jest jedną z najbardziej popularnych przypraw w wielu kuchniach świata. Mało tego – m.in. w Azji imbir jest powszechnie stosowany nie tylko jako przyprawa, ale również skuteczne lekarstwo na wiele uporczywych dolegliwości. Jeszcze do niedawna w polskiej kuchni wykorzystywany był jedynie w suszonej i sproszkowanej postaci. Dzisiaj jednak świeży korzeń imbiru można kupić w przystępnej cenie, więc nic dziwnego, że coraz chętniej i częściej korzystamy z jego cennych mocy.

Cenne związki imbiru

W imbirze znajduje się całe mnóstwo bioaktywnych składników, sprawiających, że wykazuje on działania przeciwwirusowe, antybakteryjne, przeciwpasożytnicze oraz przeciwutleniające. Ponadto rozgrzewa, więc doskonale sprawdza się w łagodzeniu dreszczy związanych z przeziębieniem lub grypą. Swoje niesamowite moce imbir zawdzięcza przede wszystkim dużej zawartości olejków eterycznych, spośród których warto wyróżnić związek fenolowy – gingerol, dzięki któremu kłącza imbiru mają wyraźnie pikantny posmak.

Kiedy pomoże Ci imbir?

Popularny w wielu kuchniach imbir działa jak naturalny antybiotyk – dzięki niemu można nie tylko uniknąć choroby, ale również skutecznie się wyleczyć, kiedy przeziębienie zaczyna już rozkładać na łopatki. Na tym jednak cudowne moce imbiru się nie kończą – to dopiero początek! Po imbir warto sięgać również w przypadku następujących dolegliwości:

  • Problemy z trawieniem – zawarte w imbirze olejki wzmagają produkcję śliny i soków trawiennych, działają rozkurczowo, niwelują wzdęcia.
  • Mdłości – nie bez powodu imbir znajdziesz w składzie wielu leków na chorobę lokomocyjną. Skutecznie łagodzi mdłości nawet po narkozie i chemioterapii.
  • Zakrzepica – imbir niweluje zlepianie się płytek krwi i z tego względu zaleca się go osobom z podwyższonym cholesterolem.
  • Bóle menstruacyjne – działa rozkurczowo i jest doskonałym środkiem niwelującym objawy PMS.
  • Migrena – regularnie spożywany imbir sprawia, że ataki migreny pojawiają się rzadziej i mają łagodniejszy przebieg.
  • Obrzęki – dzięki olejkom eterycznym imbir wykazuje działanie moczopędne.
  • Infekcje jamy ustnej i infekcje gardła – stymuluje wydzielanie się śluzu, odkaża i odświeża.
  • Kłopoty z koncentracją – imbir stymuluje krążenie krwi w mózgu, więc doskonale sprawdza w czasie sesji.

Imbirowe przepisy wzmacniające odporność i na przeziębienie

Imbirowo-cytrusowa herbatka

  • ok. 5 cm obranego korzenia imbiru
  • wyciśnięty sok z 1 cytryny
  • wyciśnięty sok z 1 pomarańczy
  • 1-1,5 l wody
  • miód lub inny zdrowy zamiennik cukru

Korzeń imbiru obierz, pokrój na drobne kawałki lub zetrzyj na tarce. Następnie zagotuj wodę, dodaj do niej imbir i gotuj przez około 20 minut. Przecedź wywar. Wyciśnij sok z cytryny i pomarańczy, i dodaj do naparu. Kiedy temperatura spadnie poniżej 45 stopni, dodaj miód. Trzymaj herbatkę w lodówce, a kiedy zechcesz się jej napić nie podgrzewaj do wyższej temperatury niż 45 stopni, o ile będzie dosłodzona miodem.

Imbirowy syrop profilaktyczny

  • duży kawałek korzenia imbiru
  • ok. 200 ml wody
  • ok. 5 łyżek miodu lub więcej (według uznania)
  • sok z 1 cytryny
  • szczypta cynamonu
  • 2 goździki

Obrany imbir pokrój w drobne kawałki lub zetrzyj na tarce o grubych oczkach. Przełóż imbir do małego garnuszka, dodaj cynamon i goździki, zalej wodą i od momentu zagotowania gotuj przez około 10 minut. Następnie zdejmij napar z ognia, odcedź i dodaj do niego wyciśnięty sok z cytryny. Kiedy napar przestygnie do temperatury poniżej 40 stopni, dodaj do niego mód. Syrop przelej do buteleczki i trzymaj w lodówce.

Profilaktycznie pij jedną łyżkę syropu dziennie. Jeśli poczujesz, że łapie Cię przeziębienie, zwiększ dawkę do trzech łyżek na dobę.

Rozgrzewająca kawa z imbirem

  • kawa mielona
  • ok. 1 cm obranego imbiru
  • szczypta cynamonu
  • 2 goździki
  • opcjonalnie miód lub inny zdrowy zamiennik cukru
  • ok. 300 ml wody

Zagotuj wodę i dodaj cynamon, goździki i imbir. Gotuj napar około 5 minut. Następnie dodaj 1-2 łyżeczki kawy i dalej gotuj przez ok. 2 minuty. Zdejmij napar z ognia. Opcjonalnie dodaj zdrowy zamiennik cukru, np. miód, jednak w jego przypadku poczekaj, by temperatura naparu spadła poniżej 45 stopni.

* ten przepis idealnie sprawdzi się, jeśli jesteś miłośnikiem kawy i zdarza Ci się jej nadużywać – imbir niweluje jej szkodliwe właściwości.

Imbirowy tonik do ciała na dreszcze

Ze względu na dużą zawartość olejków eterycznych i właściwości rozgrzewających imbir sprawdza się doskonale również jako wywar do ciała, który ukoi organizm zmagający się z początkami przeziębienia.

  • ok. 100 g korzenia imbiru
  • 400 ml wody

Imbir obierz i pokrój na małej kawałki lub zetrzyj na tarce. Gotuj w dwóch szklankach wody przez około 20 minut. Natrzyj ciało niewielką ilością powstałego wywaru, ubierz ciepłą piżamkę i czym prędzej udaj się do łóżka.

  • Aby nie omijały Cię ważne treści,
    subskrybuj mój kanał na Youtubie


  • Podziel się

Jestem lekarzem, którego pasją jest kompleksowe, holistyczne podejście do zdrowia. Łączę medycynę z pracą nad ciałem i umysłem w powrocie do zdrowia.Więcej o mnie przeczytasz tutaj.

Zostaw komentarz

Dodaj komentarz

Zapisz się na Newsletter i Odbierz Poradnik "Jak wzmocnić Odporność?"

Zapisz się na maile pełne informacji o zdrowiu i odbierz poradnik. Piszę o tym jak dbać o zdrowie oraz informuję o swojej ofercie.
Chronimy Twoje dane zgodnie z polityką prywatności.