10 objawów świadczących o tym, że masz ” zmęczone nadnercza”

Wyczerpanie nadnerczy, czyli choroba której nie ma?

Medycyna akademicka nie uznaje tego stanu za jednostkę chorobową. Uważa wręcz, że zostało to wymyślone przez medycynę naturalną i jest kompletną bzdurą. Ale !

To, że pomija ją w klasyfikacji icd 10 i nie uznaje w medycznym świecie, nie oznacza wcale, że problemu nie ma. Problem jest i to poważny.

Możemy go spotkać pod inną nazwą. Powszechnie zmęczenie nadnerczy to nic innego jak .. Zespół Przewlekłego Stresu, i jego skutki.. a a może i nawet coś w rodzaju ” wypalenia” nie tyle zawodowego, co życiowego.

 

 Czym jest wyczerpanie nadnerczy i jak do tego dochodzi?  

Długotrwały i przewlekły stres odbija się na naszym organizmie, może doprowadzić “wyczerpania zapasów nadnerczy”, a także do upośledzenia radzenia sobie ze stresem i stwarza większe prawdopodobieństwo odczuwania lęku w obliczu stresu.

Twórca pojęcia” stresu “Hans Selye dokładnie wyjaśnia ten stan. (lekarz, endokrynolog, genialny naukowiec).

Wyczerpanie nadnerczy rozwija się stopniowo. Na początku zazwyczaj “walczymy ze stresem”. Działamy na podwyższonych obrotach. W tym momencie dochodzi do wytworzenia dużej ilości kortyzolu a także adrenaliny i noradrenaliny czyli hormonów stresu. Jeśli ten stan trwa relatywnie krótko (do ok 4 tyg.) to organizm jest w stanie ” skompensować”  straty.. czyli jak gdyby zneutralizować szkody uczynione przez stres.

Gdy stan ten się przedłuża,  dochodzi do nadmiernego obciążenia gruczołów nadnerczy i czasowo do upośledzenia ich funkcji.  W momencie w którym nasz organizm jest w miarę zdrowy, nadnercza mogą skompensować ten stan i ulec przerostowi. (hipertrofii). Kiedy poziom stresu jest bardzo wysoki i utrzymuje się na stałym poziomie nadnercza mogą ulec wyczerpaniu i dojdzie do upośledzenia ich funkcji. Może dojść do wytwarzania dużej ilość adrenaliny,  co powoduje napady paniki i wahania nastroju a także wielu innych stanów, o których wspomnę poniżej.

Co jest w ujęciu medycznym następstwem przewlekłego ” zmęczenia nadnerczy”/przewlekłego stresu ?

  1.  Zespół przewlekłego zmęczenia – ciągłe zmęczenie nawet po długotrwałym śnie, utrata zainteresowań, obniżenie nastroju i inne.
  2. Fibromialgia – choroba, która jest w dużej mierze spowodowana stanem psychoemocjonalnym (m.in. do objawów należą bóle obręczy barkowej)
  3. Przewlekłe zapalenia górnych i dolnych dróg oddechowych – przewlekłe zapalenia oskrzeli ( wielokrotnie u przewlekle zmęczonych pacjentów spotykałam nawracające zapalenia oskrzeli) przewlekłe zapalenia zatok ( mój główny problem zdrowotny, nim postanowiłam poświęcić czas na doskonalenie umiejętności radzenia sobie ze stresem i trudnymi emocjami)
  4. choroby autoimmunologiczne – toczeń, RZS, ch. Hashimoto – mają związek ze stresem.
  5. Zaburzenia nastroju – lęk, depresja.

 

10 objawów, które mogą świadczyć o tzw. ” wyczerpaniu nadnerczy” 

  1. Zmniejszona tolerancja stresu – wytrącają Cię z równowagi drobne sprawy, które wcześniej nie stanowiły problemu.
  2. Zmęczenie, większa ospałość w ciągu dnia, – u niektórych przejawia się to trudnością ze wstaniem z łóżka.
  3. Częstsze przeziębienia, infekcje dróg oddechowych, zatok, alergie.
  4. Nasilone objawy zespołu napięcia przedmiesiączkowego.
  5. Bezsenność, problemy ze snem.
  6. Hipoglikemia.
  7. Trudności z pamięcią i koncentracją.
  8. Niski popęd płciowy, problemy hormonalne.
  9. Częsty apetyt na słodkie, tłuste, słone.
  10. Wrażliwość na światło, hałas. A także zaburzenia równowagi po szybkim wstaniu z łóżka.

 

To tylko kilka z objawów zespołu ” wyczerpania nadnerczy” .  Z pewnością jest tego sporo. Ciało wysyła do nas sygnały w postaci różnych objawów fizycznych i psychicznych. Ważne jest aby tego nie bagatelizować i chcieć

Jak leczyć wyczerpanie nadnerczy??

Jest kilka wskazówek z pewnością tyczą się one dnia codziennego, odpowiedniej diety, suplementacji i relaksacji. Krótki zarys wskazówek.

Uczyń życie prostszym.  Które z Twoich nawyków nie sprzyjają zdrowiu? Być może zaśmiecają Twoje życie i od dawna chcesz je wyeliminować? Późne chodzenie spać, objadanie się niezdrowym jedzeniem, tłumienie emocji i praca ponad siły to częste nawyki, które skracają życie.. A jakie są Twoje? te mniej zdrowsze?

Systematycznie wykonuj ulubione ćwiczenia relaksacyjne. Wykonujesz ćwiczenia relaksacyjne ? A może nie robisz ich regularnie i nie widzisz efektów? Niedługo będą warsztaty na ten temat. Teraz mogę zaproponować Ci dostępny na youtube trening relaksacji Jacobsona bądź Schultza. Polecam również jogę i krótką poranną medytację. Ważne jest aby ćwiczenia wykonywać codziennie.

Wyznacz czas na odpoczynek w ciągu dnia. Przerwy w ciągu dnia na efektywny wypoczynek to obowiązek, to nie luksus a niezbędny warunek zdrowia i satysfakcjonującego życia. Znajdź czas i rób sobie 20 -30 minutowe przerwy dwie lub trzy w miarę możliwości. Zmień wtedy otoczenie, wyjdź na spacer, poodychaj głęboko.

Regularnie uprawiaj sport. Codziennie przez 20 – 30 minut poświęć czas na ćwiczenia o średniej intensywności, najlepiej byłoby aby były poza domem.

Zadbaj o sen. Staraj się spać 8 godzin w nocy. Sen jest obowiązkowy aby zachować zdrowie. Jeśli to możliwe kładź się ok 22 lub 23.00 spać i pośpij ile możesz. Jeśli są okresy, gdzie nie musisz wcześnie spać pozwól sobie na wstawanie później. Zadbaj również o jakość snu.

Odstaw używki. Kofeinę, nikotynę, alkohol, narkotyki. Możesz zamiast tego używać herbaty ziołowe. Jeśli masz hipoglikemię – herbatę z lukrecji (pod warunkiem, że nie masz problemów z wysokim ciśnieniem i estrogenami).

Dieta. Wyeliminuj ze swojego jadłospisu na co najmniej 3 miesiące cukier w każdej postaci. Zrezygnuj z cukru białego, brązowego, miodu, czekolady, syropów owocowych, syropu klonowego, kukurydzianego, suszonych owoców, słodkich owoców. Zastąp słodkie owoce mniej słodkimi borówkami, jagodami, malinami. Jeśli stosujesz cukier to stosuj ksylitol – powoduje nieznaczny wzrost cukru we krwi i nie zwiększa tak poziomu insuliny. Podobnie stewia,  jest bardziej słodka i powstaje z północnoamerykańskiego ziela. Odstaw również słodziki, aspartam czy sacharynę. Po 3 miesiącach możesz wrócić do niewielkiej ilości miodu czy cukru brązowego.

Zalecenia żywieniowe. Zostaw produkty najmniej przetworzone, wyeliminuj wszystko na co jesteś uczulony/ masz nietolerancję. Zostaw jaja, mięso ekologiczne ( odstaw mięso nafaszerowane antybiotykami, hormonami i pochodnymi), ryby, fasolę(jeśli tolerujesz), świeże warzywa, mało słodkie owoce i zboża pełnoziarniste, jeśli nie jesz glutenu i nie pieczesz sam/sama chleba zostaw kasze bezglutenowe (Ważne dla układu hormonalnego). Zredukuj spożycie węglowodanów. Jedz więcej tłuszczy, białka, warzyw. Odstaw makarony, chleby, ziemniak, skrobię, płatki zbożowe itp. Najlepiej aby w każdym posiłku znajdowało się białko, zdrowy tłuszcz, i trochę węglowodanów złożonych ( zalecenia amerykańskie odnośnie żywienia w przewlekłym stresie, sprawdzają się)

Suplementy na wyczerpanie nadnerczy. Zanim rozpoczniesz suplementacje dobrze byłoby porozmawiać o tym ze swoim lekarzem. Zalecane suplementy w mniej więcej podanych dawkach :

  1. witamina C z bioflawonoidami : od 500 mg do 1000 mg 3 x dziennie między posiłkami.
  2. cynk : 30 mg dziennie.
  3. witamina B6 w postaci P5P ( fosforan pirydoksalu) : 50 mg dwa razy dziennie
  4. wapń z magnezem ( najlepiej w postaci chelatów, takich jak cytrat lub aspartat) 1000 mg wapnia oraz od 500 do 1000 mg magnezu przed snem.
  5. Kwas pantotenowy ( wit B5) – od 500 do 1000 mg.
  6. Korzeń lukrecji –  w postaci sproszkowanej w kapsułkach – tylko i wyłącznie jeśli nie masz wysokiego ciśnienia tętniczego lub wysokiego poziomu estrogenów.

 

Jeśli chodzi o suplementację to z pewnością wiele by się tego uzbierało. Ważne jest aby dobrać ją “pod siebie” i najlepiej z pomocą lekarza. Najlepiej jakby suplementy oddziaływały  na  korę nadnerczy, czasami preparaty, które działają na całe nadnercza mogą wywołać nadmierne pobudzenie.

Podsumowanie : Jak widzisz są to na tyle poważne objawy i przeciążenie organizmu, które może prowadzić do uciążliwych dolegliwości. Jestem jednym z tych ” szczęśliwców”, które miały tego typu objawy i dzięki technikom uwalniania emocji, relaksacji a także umiejętności reagowania na stres objawy minęły. Zaraz po studiach moje nadnercza i ja sama totalnie padłyśmy. Gdyby nie to, że wiele poświęciłam czasu na to by osiągnąć zdrowie a także pozwoliłam “sobie najpierw jako lekarzowi zaufać”, dzisiaj jestem w pełnym zdrowiu. I tego samego chcę dla Ciebie. Pierwszy webinar z wolności emocjonalnej odbędzie się pod koniec sierpnia. Serdecznie Cię zapraszam. Jeśli chcesz informacje o starcie – proszę napisz na maila secertyzdrowia@gmail.com. Techniki relaksacji i zmiany w diecie możesz wprowadzisz już dzisiaj jeśli czujesz się przemęczony, brakuje Ci energii a nastrój nie zawsze jest najlepszy.

 

Ściskam Cię serdecznie,

Sylwia Łuczyńska

nie taki zwykły lekarz

  • Aby nie omijały Cię ważne treści,
    subskrybuj mój kanał na Youtubie


  • Podziel się

Jestem lekarzem, którego pasją jest kompleksowe, holistyczne podejście do zdrowia. Łączę medycynę z pracą nad ciałem i umysłem w powrocie do zdrowia.Więcej o mnie przeczytasz tutaj.

Dodaj komentarz

Zapisz się na Newsletter i Odbierz Poradnik "Jak wzmocnić Odporność?"

Zapisz się na maile pełne informacji o zdrowiu i odbierz poradnik. Piszę o tym jak dbać o zdrowie oraz informuję o swojej ofercie.
Chronimy Twoje dane zgodnie z polityką prywatności.