12 skutecznych sposobów na detoks

Medycyna naturalna i lekarze medycyny naturalnej często zwracają uwagę na zatrucie organizmu toksynami. Akademicka medycyna wyśmiewa ten trend. Bowiem naturalna detoksykacja zachodzi poprzez wątrobę, nerki, układ limfatyczny, oddechowy, skórę a także przewód pokarmowy. No właśnie naturalna niczym nie zakłócona detoksykacja.

Powszechnie stosowane pojęcie zatrucia organizmu nazwałabym przeciążeniem, a wręcz “przeładowaniem” systemu i obciążeniem tychże narządów zajmujących się usuwaniem “toksyn”.

Czyli ponownie nie oznacza to, że problemu nie ma, ponieważ w medycynie  zatrucie organizmu oznacza  co innego, a tutaj ów problem i jego objawy dotyczą przede wszystkim przeciążenia organizmu. I tych sygnałów  nie należy bagatelizować! O tym wszystkim wspomnę w artykule a na koniec opiszę Wam kilka ” detoksów” i “zatruć “ze swojego doświadczenia 😉

No więc ..

Jakie czynniki mogą powodować gromadzenie się “toksyn” w organizmie ?

  1. Spożywanie substancji chemicznych, dodatków pestycydów wraz z pożywieniem
  2. Ekspozycja na zanieczyszczenia obecne w powietrzu i w wodzie
  3. Ekspozycja np. w zamkniętym pomieszczeniu na szkodliwe substancje ; środki czystości, kosmetyki, spraye
  4. Spożywanie ogromnej ilości leków, narkotyków substancji szkodliwych i uznanych za toksyny/

Toksyna  w medycynie ma określone znaczenie stąd po prostu nie wszystkie substancje uznane powszechnie za szkodliwe zdrowotnie są nazywane toksynami. A jakie czynniki wpływają na ociężałość fizyczną i umysłową? I jak się odtruć? Będzie na koniec 12 przykazań prawdziwego detoksu 😉

Jakie są objawy u osób, które osiągnęły wysoki poziom zatrucia organizmu?

  1. Zmęczenie, osłabienie
  2. Bóle głowy
  3. Bóle mięśni, stawów
  4. Oszołomienie, dezorientacja
  5. Drażliwość, zmienność nastroju
  6. Bezsennosć
  7. Nadmierne wydzielanie śluzu, kaszel, chrapliwe oddychwanie
  8. Problemy z układem oddechowym, zatokami
  9. Depresja
  10. Nieprawidłowy zapach ciała

Są to znów tak niespecyficzne objawy, które jak zobaczycie  w prawie każdej jednostce wymienianej w medycynie naturalnej mogą występować.

Człowiek, który uległ zatruciu toksyną( Związek wytwarzany przez drobnoustroje, rośliny, zwierzęta mogący być wątrobo toksyczny, neurotoksyczny i hemotoksyczny) jest z pewnością oszołomiony, może mieć dezorientację, drażliwość, nudności, bóle brzucha itp objawy.

Na toksyny w medycynie istnieją odpowiednie metody leczenia i odtrutki. Dlatego być może lekarze tak burzliwe reagują na słowo “detoks” i same nazewnictwo.

Detoks i pomocne temu substancje mogą mieć pro zdrowotny wpływ jeśli tylko dobrze podejdziemy do tematu. 😉 Nikt nie zaleca głodówki na całe życie. Podobnież detoksu dr Ewy Dąbrowskiej 🙂

No więc wyjaśnijmy .. 🙂

To co powszechnie nazywa się “ zatruciem organizmu” – jest jego można by powiedzieć przeciążeniem. Najczęściej owe przeciążenie dotyka wątroby oraz przewodu pokarmowego. Człowiek ma objawy takie jak bóle głowy, bóle brzucha, nudności, wahania nastroju, problemy skórne, ogólne zmęczenie i poczucie “ciężkości”.

I zanim Wam opowiem historię swojego “zatrucia” a także mojej drugiej połówki (też lekarz) to opowiem kilka podstawowych ważnych spraw takich jak m.in. funkcje wątroby 😉

Funkcje wątroby – fabryki organizmu.

Wątroba filtruje krew. Wydziela żółć, która jest niezbędna do trawienia tłuszczów. Odbywa się w niej synteza kwasów tłuszczowych i magazynowanie cukru w postaci glikogenu a także neutralizacja m.in. amoniaku (szkodliwych produktów przemiany materii). Magazynuje również witaminy A, D, E, K.

Co prowadzi do uszkodzenia i obciążenia wątroby?

Na wątrobę niekorzystnie działa nasz sposób odżywiania, a także spożycie dużej ilości leków czy narkotyków. Alkohol, przewlekłe przejadanie się, jedzenie dużej ilości konserwantów, a także potraw przetworzonych, czy tłuszczów trans jest bardzo obciążające . Tak jak wielokrotnie wspomniałam jeśli jemy tłusto i główny szlak energetyczny w naszym organizmie to tłuszcz, to ograniczamy węglowodany. I odwrotnie ( tu większość społeczeństwa) jeśli jemy chudo, to możemy jeść więcej węglowodanów ( to nasze paliwo). Ale tłusto i słodko jest wykluczone! Czipsy, batoniki, schabowe, a nawet kasze z dużą ilością masła orzechowego i owoców to zabójstwo.

Poza tym wątroba jest obciążana również przez nasze emocje ( żółć – złość, lęki itp) Jest takie powiedzenie ” coś mi leży na wątrobie” i jest w nim sporo prawdy 😉

A teraz krótka historia.. naszego przeciążenia organizmu, czyli tzw. “zatrucia”. Podczas naszego wakacyjnego pobytu nie mieliśmy możliwości wyboru śniadań czy innych posiłków w super zdrowych opcjach, szczególnie tych wegetariańskich, stąd często różne dania lądowały na naszym talerzu.

Na śniadania jedliśmy racuchy z jabłkami i to co właściciel serwował. Czasem jajka, jeśli były. Na obiad  pieczone ziemniaki i surówki, a czasem niestety wszystkie lokalne przysmaki Zakopanego.

Po 3 dniach odczuwaliśmy intensywne zmęczenie.

Mój partner depresja, drażliwość, bóle głowy – normalnie zmienił się nie do poznania 😉 Totalny brak energii.

Nie było mi do śmiechu kiedy z osoby pełnej radości i energii mam obok smutnego, zmęczonego życiem faceta.

Ja za to miałam sporo dolegliwości żołądkowo jelitowych, szczególnie po powrocie do zdrowej wersji jedzeniowej. ( tu mógł zadziałać efekt taki, że długo nie jadłam takich rzeczy więc i mikroflora i enzymy się musiały przystosować).

Jestem pełna podziwu jak ludzie ” żyją” w taki sposób i nie dziwią się, że wszystko po kolei choruje a wątroba tłuszczem obrasta. Co do detoksu.Dopiero po warzywach i owocach, i tzw. czystym jedzeniu bez obciążenia mąką, tłuszczem i serami czuję się w pełni sił i energii. Chłop odzyskał wigor i chęci do życia 🙂

Czy tzw. detoks był nam potrzebny? Myślę, że bardzo. Nie pomógł nawet aura spray  😉 ))) Na szczęście na co dzień mamy swoich 12 sposobów na to aby nie musieć się głodzić a dbać o wątrobę, przewód pokarmowy i nerki cały czas!!! Bo nie można o nie dbać z doskoku. Trzeba dbać każdego dnia. 

Detoksykacja stylu życia czyli 12 sposobów na detoks forever 🙂 !

  1. Zredukuj ilość białek zwierzęcych i wprowadź  większe ilości białka roślinnego ( tofu, fasola, tempeh). Białka zwierzęce obciążają znacznie przewód pokarmowy w przypadkach gdy  są stosowane w towarzystwie sporej ilości tłuszczu i węglowodanów. Ja wiem, że można wspomagać trawienie zakwaszaniem żołądka i enzymami trawiennymi ale zdecydowanie lżejsze są białka roślinne. Nikt nie mówi abyś całkowicie odstawiała mięso 😉
  2. Pij wodę oczyszczoną i przefiltrowaną.( to dla nerek zrób;) Ok. 1.5l dla nerek codziennie bardzo im pomoże 😉 Nerki wymagają wody pamiętaj o tym!
  3. Wprowadź Zioła, które wspomagają “detoksykację” – ostropest plamisty ( uratował wielu osobom wątrobę;), korzeń mniszka lekarskiego, łopian, pieprz cayenne, imbir, lukrecja, jeżówka, gorzknik kanadyjski. Pomagają w zatruciu metalami ciężkimi i detoksykacji wątroby.
  4. Detoks dla okrężnicy – niech jelita “trochę odetchną  😉 – nasiona babki płesznik, senes, kora szakłaka amerykańskiego – nie spożywaj nagminnie ponieważ mogą uzależniać. Środki przeczyszczające trzeba stosować z rozwagą i umiarem.
  5. Produkty wspomagające detoks wątroby – jedz te, które chronią wątrobę. Należą do nich kapustne, kapusta, brukselka oraz czosnek, cebula, rośliny strączkowe. Zioła działające dobrze na wątrobę to wspomniany ostropest plamisty, mniszek lekarski, łopian.
  6. Suplementy przeciwutleniające –witamina C, witamina E, beta karoten, kwas liponowy, koenzym Q10, aminokwasy cysteina, metionina.
  7. Zrezygnuj z zapychających potraw tzw. “kwasotwórczych” na rzecz oczyszczających : duże ilości mięsa, słodyczy, tłustych potraw, mleka, sera, jaj, mąki, słonych i wszystkich na które jesteś uczulony a także ogranicz mleko i pszenicę. (odczuwam same dobre skutki ograniczenia pszenicy 😉
  8. Zwiększ spożycie warzyw, owoców, orzechów, potraw surowych w stosunku do gotowanych a także zdrowych kasz. Dobrze jest mieć kilka miseczek i porcji warzyw codziennie. Ja nauczyłam się jeść w prawie 3 posiłkach warzywa. Oprócz tego, kasze, owoce mniej słodkie, i orzechy.
  9. Ogranicz kofeinę, cukier, alkohol i nikotynę – najlepiej całkiem zrezygnuj.
  10. Ogranicz spożycie konserwantów  dodatków do żywności. Staraj się samodzielnie przygotowywać posiłki lub jadać ze zbadanych źródeł.
  11. Pamiętaj o RUCHU! CODZIENNIE 20 MINUT to jest niezbędne aby zachować sprawność a także zapominamy, że układ limfatyczny, pokarmowy i wydalniczy potrzebują ruchu do prawidłowego funkcjonowania :)!! ruszajmy się dla zdrowia!
  12. Włącz błonnik do jadłospisu – świeże owoce, warzywa, płatki owsiane, jaglane, kasze, soczewica.

 

Amen. Po takim “detoksie” na całe życie oraz higienie umysłu i  ruchu myślę, że długo nie zobaczysz doktora. A jeśli czujesz się ociężała, zmęczona, miewasz gorszy nastrój to totalnie wyeliminuj cukier z diety, wprowadź więcej warzyw i owoców, i lżejszych roślinnych posiłków a szybko odzyskasz energię 😉

 

Pozdrawiam Cię serdecznie,

Sylwia Łuczyńska

nie taki zwykły lekarz

  • Aby nie omijały Cię ważne treści,
    subskrybuj mój kanał na Youtubie


  • Podziel się

Jestem lekarzem, którego pasją jest kompleksowe, holistyczne podejście do zdrowia. Łączę medycynę z pracą nad ciałem i umysłem w powrocie do zdrowia.Więcej o mnie przeczytasz tutaj.

Dodaj komentarz

Zapisz się na Newsletter i Odbierz Poradnik "Jak wzmocnić Odporność?"

Zapisz się na maile pełne informacji o zdrowiu i odbierz poradnik. Piszę o tym jak dbać o zdrowie oraz informuję o swojej ofercie.
Chronimy Twoje dane zgodnie z polityką prywatności.