Czym jest stres? I jak wpływa na zdrowie?

Trudno nie zgodzić się z tym, że stres i lęk są tak powszechne jak brak poczucia sensu czy celu w dzisiejszym świecie. A skutki przewlekłego stresu mają ogromne konsekwencje dla zdrowia psychicznego i narządów wewnętrznych a także predysponują do przewlekłych chorób somatycznych.

Absolutnie jednym z najważniejszych priorytetów w Twoim życiu powinna być higiena umysłu,  a następnie dbanie o odżywianie i aktywność fizyczną.

                                              — Co to właściwie jest STRES ??  —

Mówi się, że w obecnych czasach jesteśmy bardziej podatni na stres niż kiedykolwiek. Ale jaka jest tego przyczyna? Z pewnością nie chodzi o ŚWIAT ZEWNĘTRZNY – czynniki zewnętrzne są jedynie wyzwalaczami.

Stres nie jest winą ” kogoś” lub “czegoś” .. Ponieważ JEST on wynikiem nagromadzonego w nas NAPIĘCIA – które wynika z emocji, najczęściej wypartych, którym nie poświęciliśmy uwagi. 

 

Prawdziwe źródło stresu – jest wewnątrz, nie na zewnątrz. I chociaż bardzo byśmy chcieli wierzyć, że jest inaczej, to niestety nie jest to prawda.

Przykłady : Jeśli dana osoba jest pełna lęku i strachu, to najczęściej na dane bodźce reaguje lękiem. Jeśli jest pełna złości, to może reagować frustracją, udręką. Wszystko to są emocje, które spiętrzone powodują napięcie. Napięcie szuka rozładowania i rozładowanie następuje poprzez np. wyzwalające zdarzenie zewnętrzne. Energia, która jest blokowana przez nieuwolnione emocje wyraża się w reakcjach w ciele, pobudza m.in. autonomiczny układ nerwowy. (mowa głównie o przewlekłym chronicznym stresie).

 

——————             OSTRA REAKCJA ALARMOWA tzw. OSTRY STRES         ——————-

“Ostra reakcja na stres” tak się powszechnie mówi rozpoczyna się w sytuacji realnego zagrożenia. Najczęściej jest to nagła reakcja, np. gdyby samochód jadący na ulicy z dużą prędkością chciał nas przejechać, naszą naturalną reakcją byłaby ucieczka. Ciało migdałowate (część układu limbicznego odpowiedzialnego za powstawanie emocji) wysyła sygnał do narządów, m.in. do nadnerczy i powoduje wzrost produkcji Kortyzolu oraz Adrenaliny.

Objawy Ostrej REAKCJI Alarmowej

  • przyspieszone tętno
  • przyspieszony oddech
  • szerokie źrenice
  • zwolniony metabolizm – zmniejszenie motoryki przewodu pokarmowego
  • spocone ręce- zwiększone wydzielanie potu
  • rozszerzenie oskrzeli

Problem polega na tym, że są czynniki, które wyzwalają w nas zagrożenie, nie będąc potencjalnie zagrażającymi życiu. Najbardziej znana ‘stara” definicja stresu mówi o tym, że stres jest naszą reakcją na zagrożenie, co prowadzi do trzech zachowań walki, ucieczki albo zamarcia ze strachu. Są to mechanizmy, które jako ludzie wykształciliśmy przez wiele lat w odpowiedzi na powtarzające się bodźce stresowe.

Prawidłowo reakcja na stres przebiega w postaci fali – na początku mamy duże wychylenia (fala się podnosi- reakcja walki) następnie fala się ugina, mamy reakcję ucieczki. W momencie wyczerpania mechanizmów adaptacyjnych pojawia się nieprawidłowa reakcja na stres.

 

—- STRES W UJĘCIU FIZYCZNYM- CZYLI CZYM JEST STRES DLA CIEBIE —-

Nieprawidłowa reakcja na stres może wystąpić w 4 postaciach”

  1. Fizjologiczna – wzrost poziomu glukozy, ciśnienia krwi, częstości oddechu, temperatury ciała, napięcia mięśni
  2. Psychiczna – rozdrażnienie, apatia, nerwowość, zmęczenie, depresja, problemy z koncentracją, poczucie napięcia w ciele, problemy ze snem (ZNASZ TĄ REAKCJĘ?)
  3. Behawioralna – zwiększona impulsywność, zaburzenia apetytu, wyładowania emocjonalne – czy może częściej się Tobie zdarza ta?
  4. Zdrowotna – ogólne zmęczenie, problemy z miesiączkowaniem, bóle ciała, zaburzenia w przewodzie pokarmowym ( jak stres przewlekły manifestuje się zdrowotnie jest w filmie-> ).

   ZADANIE DO WYKONANIA 🙂

Stres sprowadza się do ZIDENTYFIKOWANIA W SOBIE – nagromadzonych emocji (ich uwolnienia) oraz zidentyfikowania  tego, co powoduje w NAS POCZUCIE ZAGROŻENIA i naszej reakcji. Mówiąc krótko – co powoduje, że czujesz zagrożenie? Oraz który z trzech modeli reagowania jest najczęstszym dla CIEBIE?

 

Zadanie nr 1 : Zidentyfikuj CO w Tobie Powoduje POCZUCIE ZAGROŻENIA?

  • Najczęstsze sytuacje stresujące dla ludzi to śmierć, rozwód, utrata pracy, ciężka choroba – to takie ekstremalne.
  • Powszechnie odbierane jako zagrożenie są : natłok zadań i zajęć, które nakładamy sobie codziennie na głowę (nieumiejętność organizacji siebie i swoich priorytetów)
  • Relacje – kłótnie, problemy w związkach, brak umiejętności stawiania granic
  • Zmiana pracy – poczucie bycia nie dość dobrym, strach, obawa przed nowymi ludźmi i szefem, lęki z tym związane
  • Nasze otoczenie – relacje z rodziną, uwikłania w różne problemy (trudno mi wyjaśnić ale pacjenci podczas wizyt czy konsultacji przedstawiają takie sytuacje, że aż głowa boli;) daleko przesunięta granica prowadzi do konsekwencji)
  • Dieta – dieta w rozumieniu zmiana sposobu odżywiania czy restrykcja bądź obcięcie kcal. Da organizmu i Ciebie jest to sytuacja zagrażająca “poczuciu Twojego bezpieczeństwa”.

Przechodzimy do pytania CO traktujesz w swoim życiu jako Zagrożenie? – możesz się podzielić z nami komentarzem, wtedy będzie wiadomo, że ćwiczenie zostało wykonane.

Zadanie nr 2 – Jakich najczęściej emocji doświadczasz? Czy są jakieś emocje, których nie dostrzegasz z początku u siebie, ale mocno intensywnie przenosisz (widzisz je/ zauważasz)  je na innych ludzi, rzeczy, przedmioty czy wydarzenia ( tzw. projekcja) .

  • Najczęstszą emocją doświadczaną do której ludzie się przyznają jest lęk (odczuwaną jako uczucie napięcia, czasami nerwowość, nadpobudliwość, niepokój (emocje złożone, składają się z wielu prostszych). Lęk w ciele również może objawiać się jako ucisk w gardle, szyi, brzuchu, z lęku (stresu) wypadają włosy itd. O manifestacji będzie jeszcze artykuł. Jak objawia się u Ciebie?
  • Częstą emocją, której nie pozwalamy sobie odczuwać (wychowanie i dzieciństwo ma na to wpływ) jest złość, gniew.
  • Emocja, wyparta może przejawiać się :
  • w dostrzeganiu i przypisywaniu jej innym ludziom lub zdarzeniom,
  • przypadkowym rozładowywaniu (np. nagły wybuch gniewu,nieadekwatny do sytuacji),
  • w napięcia mięśni, zaciskaniu zębów, gryzieniu policzków, bólach migrenowych, bólach brzucha, stawów i wielu innych.

Czy wiesz co jest takim jednym czynnikiem, które diametralnie odmieni Twoje samopoczucie i poprawi Twoje zdrowie?

Czy co jest konieczne do tego abyś była zdrowa, zadowolona z relacji w związku, aktywnie się realizowała w pracy?

Ten jeden czynnik to właśnie umiejętność rozładowywania emocji.

Umiejętność ich uwalniania i radzenia sobie ze stresem.

Aktywna relaksacja i medytacja podniesie Twoje zdrowie i życie osobiste na wyższy poziom.

Dlatego już dzisiaj zapisz się na czwartkowy webinar na którym dzięki technikom uwalniania emocji, nauczysz się jak skutecznie się relaksować i uwalniać od stresu. Zapis na webinar tutaj https://webinar1.getresponsepages.com/

 

 

 

Zdrowie i higiena umysłu powinny stać się Twoim priorytetem. Ż

adna dieta ani suplementacja nie będą miały sensu jeśli nie potrafimy radzić sobie z emocjami, wyznaczać granic, uwalniać się od przeszłości i całej gamy negatywnych myśli. 

 

PS. My często lubimy szukać ” winowajców” naszego samopoczucia na zewnątrz. Jesteśmy głęboko rozczarowani, że to jednak my sami mamy również na to wpływ. Bo to oznacza naszą własną pracę i odpowiedzialność. A tego nam ludziom nie chcę się robić. Dlatego nie tak daleko jak wczoraj usłyszałam ” Pani doktor, ale mnie się nie chce. Tak szczerze, to ja wolę te proszki łykać i mam z głowy”. Tak kochanie masz z głowy, ale do czasu. Ponadto wszystkiego proszki za nas nie załatwią;) A przecież to nasze życie i ważne jest aby przeżyć je jak najlepiej a nie tylko ” jako tako” 🙂

 

Pozdrawiam Cię ciepło i do zobaczenia na WEBINARZE

Jeśli jeszcze się nie zapisałaś, to zapisz się tutaj. https://webinar1.getresponsepages.com/

 

Do zobaczenia,

lek. Sylwia Łuczyńska

 

 

  • Aby nie omijały Cię ważne treści,
    subskrybuj mój kanał na Youtubie


  • Podziel się

Jestem lekarzem, którego pasją jest kompleksowe, holistyczne podejście do zdrowia. Łączę medycynę z pracą nad ciałem i umysłem w powrocie do zdrowia.Więcej o mnie przeczytasz tutaj.

Dodaj komentarz

Zapisz się na Newsletter i Odbierz Poradnik "Jak wzmocnić Odporność?"

Zapisz się na maile pełne informacji o zdrowiu i odbierz poradnik. Piszę o tym jak dbać o zdrowie oraz informuję o swojej ofercie.
Chronimy Twoje dane zgodnie z polityką prywatności.