Detoks po Świętach, fakty i mity.

Detoks jest od wielu lat bardzo popularny. Pewnie sama nie raz o nim myślałaś. Być może nawet teraz po Świętach zastanawiasz się nad detoksem. Na czym on zdaniem osób go wykonujących ( nie mających wykształcenia medycznego często) ma polegać?

Czym jest detoks czyli detoksykacja ?

 

Detoks ma usuwać toksyny z organizmu. Słowo toksyny jest wyjątkowo nadużywane. Toksyną w medycynie jest substancja toksyczna np. alkohol, narkotyki, substancja psychoaktywna. To pojęcie ma określone znaczenie.

Detoksykacja z kolei polega na odtruciu organizmu z  toksyny, czyli jej odstawieniu i wydaleniu poprzez mocz, pot, czy detoksykację w wątrobie. Naukowo nie udowodniono skuteczności detoksu, rozumianego potocznie jako “odtruwanie organizmu  z toksyn”.

Mało tego, samo słowo toksyny jest błędnie interpretowane i stosowane przez osoby niemające wykształcenia medycznego.

Kiedy detoks jest konieczny?

 

Na detoksie możemy się znaleźć po prawdziwym zatruciu toksynami, czy lekami w nadmiernej toksycznej ilości.

 

Co jeszcze powinnaś wiedzieć ?

Jeśli nadal o tym myślisz czytaj koniecznie dalej.

 

Detoks – zasady i ograniczenia :

 

Jest bardzo dużo diet detoksykacyjnych, które obejmują post lub picie tylko wody. Niektóre dopuszczają jedzenie takie jak warzywa i owoce. Nie możesz opierać się na takim sposobie żywienia przez dłuższy czas. Często po chwilowej utracie wody i kilogramów pojawi się szybki efekt jo-jo. Być może i schudniesz parę kilogramów ale po powrocie do Twojej codziennej diety szybko je przywrócisz.

Ograniczenia detoksu :

 

Zazwyczaj podczas detoksu będziesz pościć. Diety te z reguły są bardzo sztywne i obejmują jedzenie kilku rzeczy w kółko.

Gotowanie i zupy : z reguły na niektórych dietach jest możliwość jedzenia zup kremów, bądź lekkich posiłków. O wielkim gotowaniu raczej możesz zapomnieć.

Pakiety ziół i suplementów :  Niektóre plany detoks zalecają zioła, pigułki, proszki czy lewatywy i inne formy oczyszczania okrężnicy. Metody różnią się między sobą i zawierają czasem produkty polecane przez autora. Nie mają potwierdzeń w badaniach naukowych i nie jest zasadne ich stosowanie. Są również bardzo kosztowne.

 

Aktywność fizyczna podczas detoksu :

 

Podczas diet czy tego rodzaju postów zalecane są ćwiczenia fizyczne. Nie dość że będziesz się czuła głodna, to możesz czuć się również słabo.

 

To czy dieta jest bezpieczna zależy od tego na czym się opiera.

Większość ludzi nie czuje się dobrze na dietach niskokalorycznych, ubogich w składniki odżywcze.

Potencjalne skutki uboczne : to niski poziom energii, cukru we krwi, zmęczenie, zawroty głowy, nudności i lub uczucie pustki w głowie.

To jedne ze skutków ubocznych.

Oczywiście będzie część osób, która stwierdzi, że taki detoks jest dla nich świetnym rozwiązaniem i czują się po nim przez chwilę doskonale. Po pewnym czasie wracają im dolegliwości i zgubione kilogramy a detoks nie miał większego pożytku zdrowotnego. Pamiętaj, że detoks nie jest przebadany naukowo. 

Biorąc pod uwagę detoks, zastanów się jaki masz cel?

 

 

Wyleczyć się z chorób? Nie ma takiej możliwości. Wpływa na to wiele czynników, o które musisz zadbać na co dzień.

Schudnąć ? Jest taka szansa, ale szybko wracając do swoich nawyków żywieniowych powrócą Twoje kilogramy.

Odzyskać siły, energię i dobre samopoczucie? Jest całkiem możliwe, że psychicznie poczujesz się lepiej. Działa to na takiej zasadzie, że „ wreszcie robisz coś dla siebie”. Wydaje Ci się, że w sposób wyjątkowy  zadbasz o duszę i swoje ciało. Szczególnie jest to widoczne na różnych obozach detoksykacyjnych.

Nie jest to  zdrowe rozwiązanie na poprawę swojego nastroju i odzyskanie energii życiowej, polecane przez lekarzy.

 

Najczęstsze pytania :

nr 1 Czy detoks działa i na co działa?

 

 

Jeśli Twoim celem jest utrata masy ciała, detoks z reguły pomoże Ci zrzucić kilka kilogramów, ale najprawdopodobniej szybko je odzyskasz. Ostatnie nie jest to zdrowe podejście.

Jeśli Twoim celem jest odtrucie organizmu nie trać na to czasu ani pieniędzy. Twoje ciało jest ekspertem w pozbyciu się toksyn bez względu na to, co jesz.

Toksyny nie gromadzą się w wątrobie, nerkach ani żadnej innej części ciała, a nie pozbędziesz się ich za pomocą suplementów. Szczególnie unikaj diet i detoksów, które obiecują detoksykację Twojej wątroby za pomocą suplementów lub oczyszczenia niezależnie od tego, jaką dietę stosujesz i jaka jest Ci potrzebna.

nr 2 Czy detoks poprawia odporność?

 

Jeśli na co dzień słabo się odżywiasz i Twoja dieta nie wygląda zbyt dobrze, detoks może pomóc Ci na chwilę. Często osoby wybierają takie rozwiązanie np. po Świętach lub po dłuższym okresie niezdrowego żywienia.

Detoks może pomóc Ci się poczuć lepiej z tego powodu, że nie będziesz przyjmować produktów wysoko przetworzonych i ciężkostrawnych. Może i nawet stracisz parę kg, ale nie ma on wpływu na przebieg choroby podstawowej. Nie jest również naukowo potwierdzony.

 

 

nr 3. Czy istnieje “dieta detoksowa”, która działa?

 

Jedynym rodzajem diety “detoksowej”, która jest warta zachodu, jest ograniczenie ilości przetworzonych, wysokotłuszczowych i słodkich pokarmów i zastąpienie ich pełniejszymi produktami, takimi jak warzywa, owoce, pełne zboża, dobre białko. To czyste podejście do jedzenia jest najlepszym sposobem na utrzymanie ciała w dobrej, zdrowej formie.

 

Jeśli pomysł detoksykacji do Ciebie przemawia, spróbuj „ czystego jedzenia” ale długoterminowo.

 

 

Czyste jedzenie koncentruje się na warzywach, owocach, pełnych ziarnach i chudym białku. W zasadzie jest to jedzenie bez większego przetworzenia. Z dodatkiem ziół, czy zdrowych przypraw. To jest zdrowe, dobre dla Twojego organizmu i da Ci wyniki, które będą długotrwałe, szczególnie jeśli będziesz ćwiczyć.

 

 

nr 4. Czy detoks jest bezpieczny ? Co może mi się stać?

 

Diety nie tylko nie są dobre dla osób z pewnymi schorzeniami, ale mogą też być szkodliwe. Nie ma badań wykazujących, że poprawiają one ciśnienie tętnicze krwi lub cholesterol lub mają pozytywny wpływ na serce. Dla osób z cukrzycą mogą być one dość niebezpieczne. Każda dieta, która poważnie ogranicza to, co jesz, może prowadzić do niebezpiecznie niskiego poziomu cukru we krwi, jeśli zażywasz leki na cukrzycę.

 

Wyjątkiem byłaby dieta czysta, tzw. clean diet, która skupia się na czystym jedzeniu. Czyste nieprzetworzone, pozbawione konserwantów jedzenie. Najlepiej w postaci mało złożonej, proste. Obfite w warzywa, owoce, pełne ziarno, mięso z dobrego źródła i białka roślinne. Takie podejście może być wspaniałe dla każdego, kto ma wysoki poziom cholesterolu, cukrzycę, czy nawet choroby serca.

Podsumowanie : Detoks w świetle badań i zaleceń lekarzy

 

W ostatnich latach dużo słyszeliśmy o dietach detoksowych. Ale to wszystko bez żadnych długoterminowych korzyści dla zdrowia. Mało tego naukowcy i lekarze alarmują, że długoterminowo stosowanie takich diet może przyczynić się do szkód w organizmie. Lekarze nie są zwolennikami „magicznych detoksów”. Od dawna wiadomo co dobrze na zdrowie działa. Istnieje wiele sposobów, aby twoje ciało było czyste i zdrowe. Detoks nie jest jedną z nich.

 

 

Jaki zatem zrobić “detoks” po Świętach ?

 

Na Święta niestety dominuje pełny brzuch, wzdęcia i objadanie się. Oto 5 wskazówek by poczuć się lżejszym :

  1. Słuchaj swojego organizmu. Jeśli jest przejedzony jedz lżejsze posiłki. Organizm sam się dopomina, kiedy jest głodny. Postaw na zupy kremy, koktajle, kasze i lżejsze potrawy. Np. rybę możesz uparować a mięso upiec.
  2. Wrzuć po Świętach kilka zielonych koktajli ze szpinakiem, kiwi, i zielonymi warzywami – dodadzą błonnika, antyoksydantów witamin i wody, których w Świątecznych potrawach mogło zabraknąć.
  3. Nawadniaj się.
  4. Ruszaj się. Pamiętaj aby wrócić do aktywności fizycznej. Postanów sobie, że od nowego roku 30 minut marszu dziennie jest Twoim celem.
  5. Wróć do diety czystej. Warzywa, zupy kremy, lekkie śniadania i kolacje. Np. Owsianka na śniadanie, zupka krem z kaszą jaglaną/ gryczaną na obiad, czy pieczone mięso/ ryba na kolacje. To już jest doskonały „detoks” po diecie świątecznej.

Bardzo ważne ! Jeśli chorujesz na jakąś chorobę pamiętaj o tym że leki i ich metabolizm również może ulec zmianie dlatego nie wskazane jest głodzić się po Świętach.

 

 

Artykuł nie jest moim poglądem na temat detoksu a przekazaną wiedzą medyczną i badaniami naukowymi.

 

Osobiście zdrowo się odżywiam i dbam o siebie każdego dnia. Nie stosuję „zrywów” w postaci kilku dni na sokach bądź innych sposobów szybkiej poprawy zdrowia. Zdrowie wymaga codziennej „pracy” i uwagi, nie jednorazowego „skoku”. Takie podejście polecam również Tobie.

 

A Ty stosujesz detoks po „Świętach” ? Daj znać w komentarzu czy myślałaś kiedyś o detoksie 🙂

 

Pozdrawiam serdecznie,

lek. Sylwia Łuczyńska

  • Aby nie omijały Cię ważne treści,
    subskrybuj mój kanał na Youtubie


  • Podziel się

Jestem lekarzem, którego pasją jest kompleksowe, holistyczne podejście do zdrowia. Łączę medycynę z pracą nad ciałem i umysłem w powrocie do zdrowia.Więcej o mnie przeczytasz tutaj.

Dodaj komentarz

Zapisz się na Newsletter i Odbierz Poradnik "Jak wzmocnić Odporność?"

Zapisz się na maile pełne informacji o zdrowiu i odbierz poradnik. Piszę o tym jak dbać o zdrowie oraz informuję o swojej ofercie.
Chronimy Twoje dane zgodnie z polityką prywatności.