Jaka jest najlepsza dieta w Hashimoto ?- czyli porównanie diet w chorobach autoimmunologicznych

Zacznijmy od tego, że aby się doprowadzić do tzw. ” remisji”  w chorobie Hashimoto sama dieta nie wystarczy 🙂

Mam nadzieję, że ten utopijny trend już minął, ponieważ mielibyśmy same uzdrowione osoby będące na PALEO czy AIP ( dla niewtajemniczonych protokół autoimmunologiczny) a mimo wszystko mamy zmęczone, zanemizowane, z kiepskim nastrojem i brakiem energii  osoby chorujące na tą i inne choroby. Odbijające się od jednej do drugiej diety.

Są oczywiście wyjątki. Ale w większości tak się przedstawia obraz osoby, która zastosowała bardzo rygorystyczną dietę, która po prostu jej nie służyła.

 

                     Streszczenie z omówieniem dostępne na youtubie 🙂

Podzielę grupę osób chorujących na Hashimoto na 3 grupy

 

 

Numer jeden – przyjmuje leki, nie przejmuje się chorobą. Nie stosuje diety, suplementacji, technik relaksacji nic zupełnie.  I Ma się dobrze. Naprawdę są takie osoby, co nie odczuwają choroby – hormony w normie, badania w normie. Jakby zupełnie były zdrowe, poza jedną tableteczką rano. Oczywiście obraz może być pozorny –  ponieważ z jakiegoś powodu ( a najczęstszym czynnikiem jest STRES), choroba została zainicjowana. A że stres to przecie ” każdy ma” to  co tam doktorze będę się przejmowała. (każdy owszem i ma ale są narzędzia, dzięki którym możemy sobie lepiej z nim radzić 😉

 

Numer dwa – osoby, co postanowiły się ” wyleczyć” i zaczęły stosować diety – najpierw AIP, potem PALEO, of course bezglutenową i bezmleczną, bezjajeczną i wiele innych ” bez”.  Co jakiś czas podjadają gluten – bo bez glutenu trudno im się obejść oraz inne ” cheat meale” w postaci np. piwa – ono również zawiera pszenicę, czipsów, pizzy itp. Oczywiście rzucanie się na jedzenie przy dużej restrykcji jest powszechne. Oprócz tego stosują suplementację. Są jednak często obarczone problemami wypadania włosów, nerwów, lęku, negatywnych myśli, zmęczenia, braku energii i wielu innych. Z reguły poza lekiem, dietą i suplementacją nie są świadome, że bardzo ważny jest aspekt psychoemocjonalny i praca nad nim –  stąd nie stosują żadnych innych metod. Z pewnością nie słyszały o psychoemcjonalnym podłożu chorób i psychosomatyce. Ps. Są też niektóre osoby, co są na diecie i czują się dobrze, “lepiej”, ale to nie jest jeszcze “ten najlepszy efekt” ponieważ nie stosują się do trzeciego ważnego aspektu – psychiki i emocji.

 

Numer trzy – są na wyższym poziomie świadomości przez ” przypadek”, których nie ma, kumają, że psycha i emocje nie znikną ot tak po prostu, choćbyśmy nie wiem jak zadziałali dietą i lekami – tutaj również jest element do pracy. Korzystają z technik uwalniania emocji, medytacji, afirmacji, odpowiednio dobranej aktywności fizycznej i mają się dobrze.

Konkluzja – NAJWAŻNIEJSZE ABSOLUTNIE 3 KROKI DO TWOJEGO DOBREGO SAMOPOCZUCIA psychicznego i fizycznego 😉

  1. Hormony – muszą być w ” normie” abyś poczuła się lepiej. ( leczenie farmakologiczne tutaj się kłania lub poprzez większy wysiłek równowaga wewnętrzna i praca nad tymi 3 elementami doprowadza do mniejszego zapotrzebowania na hormony z zewnątrz)
  2. Eliminacja stresu, napięcia, lęku, techniki relaksacji itp. Czyli sfera umysłu i emocji – analiza wystąpienia choroby i wydarzeń w życiu w ówczesnym czasie.
  3. Dieta – dobrana indywidualnie pod Ciebie! JEŚLI WPROWADZASZ DIETĘ I CZUJESZ SIĘ ŹLE , TO TA DIETA NIE JEST DLA CIEBIE. ( element próbny 4 tygodnie). A jeśli czujesz się super TO ZOSTAŃ przy tej DIECIE –  wsłuchaj się w swoje ciało i obserwuj siebie.

 

Porównanie diet w chorobie Hashimoto

Dieta Paleo – jedna z najbardziej restrykcyjnych diet bezglutenowych i bezmlecznych. (jest też modyfikacja autoimmunologiczna Paleo, jeszcze bardziej restrykcyjna)

Zasady diety –  w menu pozostawiamy mięso, ryby, tłuszcze, owoce ( do 20 % fruktozy według niektórych) herbaty, zioła, miód, żelatynę, buliony, wywary na mięsie i kościach, nasiona – orzechy często są stosowane w klasycznej Paleo. Usuwamy zboża, pseudo zboża ( komosa ryżowa, amarantus,nasiona chia) nabiał i warzywa psiankowate.

Podstawowy błąd w stosowaniu – podkreślam stosowaniu diety jest taki, że mamy dwa główne szlaki metaboliczne węglowodanowy – energia idzie z węgli, lub tłuszczowy – energia idzie z tłuszczy. I o ile to są szlaki energetyczne, to białko jest budulcem w naszej diecie i nie powinno się  z nim przesadzać, chociażby ze względu na to, że jak sama nazwa wskazuje, buduje a nie dodaje siły! Podstawowe menu tej diety jest oparte o jaja, mięso, warzywa i tłuszcz.

 

Często za dużo jest w tej diecie białka a nie tak dużo tłuszczu . Jeśli  miałby on  być głównym paliwem, musi być jego odpowiednia ilość. Łyżka tłuszczu do posiłku, czy kawałek przerośniętego tłuszczem mięsa to nie zawsze zapewni energię ( ok 50 -60 procent energii powinno być z głównego szlaku energetycznego , 20-30 procent to może być białko, 20-30 pozostały substrat energetyczny)

 

Główne minusy diety – przede wszystkim po miesiącu tzw. “zjazd psychiczny”, wykończenie, brak sił na ćwiczenia fizyczne, rzucanie się na produkty wysoko węglowodanowe, trudności w koncentracji, zaburzenia miesiączkowania, problemy hormonalne z tarczycą i mogą się nawet pojawić z nadnerczami.

( tak owszem miały leczyć – uwaga w samym Hashimoto nie chodzi tylko i wyłącznie o przeciwciała, tutaj stan zapalny owszem dotyczy tarczycy – ale też o hormony i TSH – na których produkcję wpływa wiele czynników) Negatywne skutki, które świadczą że to nie jest dobre rozwiązanie :  TSH idzie  w górę, widać następnie, pojawia się totalny brak sił, wypadające włosy, spadek libido, przyrost wagi, zmęczenie – znasz to? to najczęstsze skargi, poza odchyleniami w badaniach laboratoryjnych. Jeśli tak, to nie jest to dieta dla Ciebie.

Ale uwaga to, że Paleo jednym nie służy, nie oznacza, że Tobie nie będzie 🙂 Są tacy, co czują się dobrze.

Tutaj ostrzegam przed nierozważnym dobieraniem diety. Staram się być odpowiedzialnym lekarzem i wiem, że nie wszystko każdemu pomoże. Podchodzę i do informacji w internecie, które umieszczam odpowiedzialnie i do zaleceń, które daję pacjentom. Uczulam bo nie ma jednej jedynej diety . Dieta dla każdego nie istnieje. Trzeba słuchać siebie, swojego organizmu oraz robić badania 🙂

 

Główne plusy diety – Poprawa jeśli chodzi o stan jelit. Co prawda buliony, zupy – jak najbardziej przecież mogą pozostać w Twoim menu, nie muszą być jednak jedynymi potrawami. Poprawa subiektywna – tzn. u niektórych wzdęcia mijały a u niektórych pojawiały się jeszcze większe.

Ważne jest, że jeśli mówimy o nieszczelności jelit i sprawdzaniu jakiegokolwiek parametru ( to tak jak to czynimy kontrolując badania z krwi itp) aby obiektywnie ocenić stan jelit potrzebujemy zrobić badanie zonuliny w kale -i wtedy możemy obiektywnie ocenić czy nastąpiła poprawa.  Ale jak już wiemy dieta to nie jedyna przyczyna nieszczelności, wrócę do wspomnianego zapominanego przez wszystkich stresu 😉

 

Czy PALEO jest dla Ciebie ? –  sprawdź. Przy tym pamiętaj, jeśli się źle czujesz a wyniki się pogarszają skontroluj to ze specjalistą i zmień dietę. Jeśli czujesz się dobrze, to wspaniale dobrałeś/dobrałaś dietę dla siebie 🙂

Uwaga -Najważniejsze przed zastosowaniem diety –

         LISTA BADAŃ laboratoryjnych DO WYKONANIA

 ( sugestia, nieobecna na liście standardów medycznych..)

  • BADANIA Z KRWI i MOCZU Oczywiście TSH, Ft3, Ft4, rT3, aTPO, aTG, Morfologia, OB, CRP, homocysteina, żelazo, ferrytyna, TIBC, kwas foliowy, witamina B12, lipidogram, glukoza na czczo, insulina na czczo, krzywa cukrowa ( isnulina i glukoza po 1h od obciążenia glukozą, i po 2h ), HbA1C, kwas moczowy, kreatynina, sód, potas, mocz- badanie ogólne (i ph moczu) cynk, selen, jod, wit 25 (OH )D3, estrogen, progesteron, DHEA, kortyzol, badanie ginekologiczne – pod kątem PCOs 0 policystycznych jajników. Uwaga nie są to żadne standardy, ale dobrze byłoby sprawdzić przy okazji hormony ( u mężczyzn testosteron warto spr, “siada na dietach Paleo oraz  wyczerpujących treningach”), sprawdzić czy nie ma Insulinooporności, a także stan organizmu(nerki,wątroby,trzustki, lipidów,żelaza, stanów zapalnych) i to absolutnie przez wprowadzeniem każdych zmian. Zawsze powtarzam, to co sama zalecam rodzinie czy sobie. To, że nie ma czegoś w standardach (Zaleceniach) nie oznacza, że nie można tego wykonać. Przy okazji bardzo często okaże się, że jakaś dieta BĘDZIE DLA NAS NIEWŁAŚCIWA już na starcie.

 

  • Sprawdź alergie i nietolerancje  i stan jelita– pisałam o tym przy nieszczelnym jelicie (tutaj ).Zrób badanie zonuliny w kale. Sprawdź także potencjalne alergeny, to zaraz po zonulinie, jeśli czujesz objawy po spożyciu jedzenia ( nie wynikające z jedzenia w pośpiechu, czy zwyczajnie przejedzenia).

 

  • Warto by zbadać podstawową i całkowitą przemianę materii – pomimo zaburzeń metabolizmu w chorobach tarczycy, nie u każdego wygląda to tak samo.

 

Dieta nr 2 WEGANIZM / WITARIANIZM 80/10/10

 

Zasady diety –  Zobacz już sam fakt, że owa dieta jest CAŁKOWICIE przeciwWSTAWNA do diety PALEO, świadczy o tym, że nie ma jednej jedynej diety zarówno w Hashimoto jak i innych chorobach autoimmologicznych (i nie tylko). Główna zasada jednej z odmian to spożywanie węglowodanów 80 %, 10 % tłuszczu i 10 % białka. I dwie wersje : wersja gotowana i wersja RAW czyli na surowo. Odstawiamy gluten, nabiał co jest oczywiste. W Wersji gotowanej dopuszczalne są roślinne źródła białka czyli głównie strączkowe, co niekoniecznie jest zalecane w ch. Hashimoto. 

Plusy diety – niektórzy w wersji gotowanej – zauważają dużo siły ( metabolizm węglowodanowy) i ogólnie więcej energii do ćwiczeń. W Wersji na surowo poprawa metabolizmu, lepszy nastrój, poczucie lekkości – subiektywne odczucia. Każdy będzie się na tej diecie inaczej czuł.  Ważne aby sprawdzić jak się czujemy na danej diecie i skontrolować wyniki badań.

Minusy diety – Dieta gotowana-Niestety w większości przypadków nie ma trwałej poprawy stanu zdrowia. Ta dieta jest niskotłuszczowa oraz zawiera za dużo węglowodanów. Nie wszystkim będzie odpowiadać. Często powoduje wzdęcia, problemy z cerą, tolerancją glukozy, jak również zaburzenia hormonalne.  W wersji na surowo – czasami uczucie zimna, ciągłego głodu i braku sił. Plus zaburzenia hormonalne. Tutaj też musisz sprawdzić czy owe diety służą Twojemu zdrowiu czy też nie:)

                                           Są jeszcze diety AIP, FOOD MAP, dieta zgodna z grupą krwi oraz ketoza ( ostatnie dwie niepolecane tutaj)

I co najważniejsze – i bardzo daje do myślenia – AJURWEDA I MEDYCYNA CHIŃSKA – często w Hashimoto  zaleca  produkty mleczne i wysokofermentowane 😉 A Także wiele innych, które się tutaj wykluczają.

Opiszę je w kolejnym artykule. A teraz czas na krótkie podsumowanie.

Podsumowanie 🙂

Jak widać DIET JEST SPORO.

Sama dieta nie leczy to primo, secundo trzeba ją dobrać indywidualnie dla siebie Co jednemu szkodzi, drugiego leczy. Następnie ważne są poza dietą inne elementy, które wpływają na samopoczucie i na tym trzeba się skupić. ( emocje, stres, nastrój) jednym słowem :

kluczem do równowagi  są :

Hormony, Dieta, Umysł-Ciało. 

 

 IDEALNA DIETA?

Idealna dieta to taka, która jest dobra dla Ciebie, na której się dobrze czujesz i masz prawidłowe wyniki badań lab. Najczęściej metodą prób i błędów, biorąc pod uwagę badania lab, stan emocjonalny i Twoje wcześniejsze doświadczenia żywieniowe – możesz dobrać samodzielnie lub z pomocą specjalisty dietę dobrą dla Ciebie. I to właśnie Ci polecam 🙂 Ponieważ modelów żywienia i diet jest cała masa, to już nam sugeruje, że nie ma jednej idealnej diety a najważniejsze aby była korzystna zdrowotnie dla Ciebie.

 

Ps. Jeśli wpis był przydatny proszę podziel się komentarzem i udostępnij na fejsbuku.

Dzięki! Pozdrawiam, Sylwia Łuczyńska – więcej niż lekarz medycyny konwencjonalnej.

  • Aby nie omijały Cię ważne treści,
    subskrybuj mój kanał na Youtubie


  • Podziel się

Jestem lekarzem, którego pasją jest kompleksowe, holistyczne podejście do zdrowia. Łączę medycynę z pracą nad ciałem i umysłem w powrocie do zdrowia.Więcej o mnie przeczytasz tutaj.

Dodaj komentarz

Zapisz się na Newsletter i Odbierz Poradnik "Jak wzmocnić Odporność?"

Zapisz się na maile pełne informacji o zdrowiu i odbierz poradnik. Piszę o tym jak dbać o zdrowie oraz informuję o swojej ofercie.
Chronimy Twoje dane zgodnie z polityką prywatności.