O tym jak bakterie w jelicie warunkują nasze zdrowie,czyli o mikroflorze jelitowej i dysbiozie

MIKROBIOM

Mikrobiom to wszystkie mikroorganizmy, które bytują w ciele człowieka. Możemy wyróżnić zatem mikroflorę jelit mikroflorę jamy ustnej, mikroflorę pochwy, skóry, dróg oddechowych i innych, w tym także błon śluzowych. Mirobiom jest to pojęcie złożone, które obejmuje wszystkie te “mikrobioty” tzw. mikroflory 🙂 w tym jelitową.

 

Mikroflora jelitowa. Są to bakterie zamieszkujące jelito cienkie oraz jelito grube. Szacuje się, że jest ich ok 1800 różnych gatunków bakterii. W większości różnimy się między sobą składem mikroflory jelitowej. Zależne jest to m.in. od diety a także od środowiska, w którym żyjemy. Kolonizacja bakteriami zaczyna się już przy porodzie. Nasza flora bakteryjna odgrywa bardzo ważne funkcje zdrowotne.

Jak się kształtuje nasz ” garnitur bakterii”? swoisty osobniczo? Jest to zależne od wielu czynników. Rozpoczyna się podczas porodu i wpływ na to ma wiele czynników, czy kobieta rodzi naturalnie, czy wybiera cięcie cesarskie ( dziecko narażone na środowisko szpitalne i kontakt z nim), czy karmi piersią, czy doznała stresów przy porodzie, czy dziecko rodzi się o czasie, czy może jest wcześniakiem i wiele innych. Do ok 3 roku życia nasz garnitur bakterii zostaje ukształtowany. To nie oznacza jednak, że nie mamy na nią wpływu.

 

Co wpływa na mikrobiotę?

i może powodować dysbiozę ( zaburzenie w ilości i jakości w składzie mikrobioty a także obecność intruzów (patogenów), których nie powinno tam być;))

  1. Stres psychiczny i fizyczny
  2. Dieta – wysoko przetworzona żywność, żywność bogata w cukry proste
  3. Zażywane leki – antybiotki, NLPZ,
  4. Operacje, zabiegi medyczne
  5. Niektóre choroby

 

Jakie funkcje pełni mikrobiota?

  1. Funkcje trawienne, wspomaga proces trawienia.
  2. Funkcje odpornościowe – stymuluje komórki układu odpornościowego, hamuje proces nowotworzenia.
  3. Uczestniczy w produkcji witamin z grupy B i K
  4. Uczestniczy w procesie utrzymania szczelności jelitowej – pełni funkcję ochronną, warunkuje ciągłość nabłonka jelitowego i hamuje kolonizację przez inne mikroorganizmy (konkuruje z innymi mikroorganizmami)
  5. Hamuje procesy stanu zapalnego.

 

Mikrobiota jelitowa jest bardzo ważna. Zaburzenia mikrobioty czyli tzw dysbioza może przyczyniać się do wielu chorób i schorzeń, m.in. do :

  1. Zaburzeń nastroju
  2. Pogorszenie stanu psychoemocjonalnego – rozdrażnienie, labilność emocjonalna, lęk, depresja.
  3. Zaburzeń ze spektrum autyzmu i tzw. zespołów hiperkinetycznych ( nadpobudliwości ruchowej)
  4. Zaburzeń ze strony układu pokarmowego – bólów brzucha, wzdęć, zgagi, refluksu żołądkowo przełykowego, zaparć i innych problemów gastrycznych.
  5. Grzybicy przewodu pokarmowego.
  6. Otyłości i nadwagi – problemów z utrzymaniem stałej wagi.
  7. Alergii i nietolerancji pokarmowych.
  8. Chorób autoimmunologicznych – uważa się, że w chorobach z autoagresji występuje przewlekły stan zapalny oraz dysbioza.
  9. Chorób skóry – Atopowe Zapalenie Skóry, Trądzik, Zakażenia skóry.
  10. Infekcji Górnych Dróg Oddechowych – gardła, uszu, zatok a także dróg moczowo – płciowych.

 

Co zatem można zrobić w sytuacji dysbiozy ? Zastosować odpowiednio nieprzetworzoną dietę a także wyselekcjonowaną probiotykoterapię – czyli suplementację żywymi mikroorganizmami, które mają na celu zwiększenie dobrych bakterii w jelicie i zapobieganie kolonizacji tym złym. A także w miarę możliwości unikanie przewlekłego stosowania leków oraz stresów i napięcia emocjonalnego. Trudne? Z pewnością łatwiejsze niż późniejsze leczenie których chorób do których dysbioza może predysponować 🙂

Zauważacie różnicę w jedzeniu i nastroju a także samopoczuciu?

Ja bardzo. Po tygodniowym powrocie z Zakopanego planuję zrobić “detoks”.

Moje jelita buntowały się wielokrotnie, nie dłużej jak 3-4 dni jestem w stanie wytrzymać na ” polskiej kuchni”.. prowadzącej nas do chorób cywilzacyjnych i wzdęć brzucha ;).

Mikroflora jelitowa w równowadze, to jeden z czynników warunkujących dobre zdrowie. 

Warto o nią zadbać!

 

lek. Sylwia Łuczyńska

  • Aby nie omijały Cię ważne treści,
    subskrybuj mój kanał na Youtubie


  • Podziel się

Jestem lekarzem, którego pasją jest kompleksowe, holistyczne podejście do zdrowia. Łączę medycynę z pracą nad ciałem i umysłem w powrocie do zdrowia.Więcej o mnie przeczytasz tutaj.

Dodaj komentarz

Zapisz się na Newsletter i Odbierz Poradnik "Jak wzmocnić Odporność?"

Zapisz się na maile pełne informacji o zdrowiu i odbierz poradnik. Piszę o tym jak dbać o zdrowie oraz informuję o swojej ofercie.
Chronimy Twoje dane zgodnie z polityką prywatności.