Probiotyki wymysł czy konieczność ?

Probiotyki z definicji to żywe drobnoustroje, które podawane w odpowiednich ilościach wywierają korzystny efekt zdrowotny u gospodarza ( definicja WHO). Każdy element tej definicji jest ważny. Zobacz jakie ma cechy idealny probiotyk, co wpływa na to, że probiotyk dobrze działa, jak działają probiotyki i jak je stosować aby mieć efekty?

Jakie ma cechy idealny probiotyk ?

  1. Idealny probiotyk jest bezpieczny w stosowaniu
  2. Korzystnie wpływa na zdrowie człowieka
  3. Jest pochodzenia ludzkiego
  4. Wykazuje odporność na działanie kwasu solnego i żółci
  5. Ma zdolność do przylegania do nabłonka jelitowego i kolonizacji przewodu pokarmowego
  6. Produkuje bakteriocyny ( substancje przeciwdrobnoustrojowe)
  7. Nie produkuje toksyn i toksycznych metabolitów
  8. Nie przenosi plazmidów z genami oporności na antybiotyki
  9. Jest antagonistyczny wobec typowych patogenów przewodu pokarmowego
  10. Posiada określoną przynależność gatunkową i rodzajową, które są oznaczone metodami biologii molekularnej – bardzo ważne !

 

Właściwości probiotyczne są szczepozależne – nie każdy Lactobacillus jest probiotkiem.

Najbardziej znany probiotyk Lactobacillus rhamnosus GG – jest to probiotyk z rodzaju Lactobacillus, gatunku Lactobacillus rhamnosus, szczepu GG.

Cechy probiotyczne nie są zwiazane z rodzajem bakterii ( np. Lactobacillus, ) ale z wyselekcjonowanym szczepem. Stąd nie każdy Lactobacillus czy Bifidobacterium jest probiotykiem.

Probiotyki to określone szczepy bakterii czy grzybów.

Najczęściej stosowane probiotyki to :

Bakterie wytwarzające kwas mlekowy :

– z rodzaju Lactobacillus

– z rodzaju Bifidobacterium

Grzyby drożdżopodobne

– z rodzaju Saccharomyces boulardii

Inne np.

– E. Coli Nissle 1917, E.coli DSM 17252, Enterococcus faecalis DSM 16440

Podział probiotyków :

  1. Monoprobiotyki czyli tzw. probiotyki monoszczepowe
  2. Poliprobiotyki czyli tzw. probiotyki wieloszczepowe

Probiotyki monoszczepowe mają pojedyczny cel w postaci efektu klinicznego np. redukcja wzdęć w zespole jelita drażliwego

Probiotyki wieloszczepowe mają różne mechanizmy i miejsca działania. Są stosowane np. w odbudowie mikroflory jelitowej po antybiotykoterapii.

 

Jak działają PROBIOTYKI ( ogólnie, bez podziału na konkretne mechanizmy ):

  1. Konkurują z patogenami
  2. Mają wpływ na pasaż/perystaltykę jelitową
  3. Wspierają, stabilizują, normalizują mikrobiom, czyli  nasze dobre bakterie (mikrobiotę jelitową)
  4. Wpływają na produkcję witamin, kwasów tłuszczowych
  5. Wpływają na trawienie i metabolizm
  6. Mają wpływ na barierę jelitową ( zwiększona przesiąkliwość jelit, czyli nieszczelna bariera jelitowa predysponuje do różnych chorób)

Nie istnieje jeden sposób działania wspólny dla wszystkich probiotyków.

Eksperci z Scientific Association for Probiotics and Prebiotics (ISAPP) uważają, że zasadniczo można wyróżnić 3 mechanizmy działania :

 

  1. POWSZECHNIE występujące mechanizmy działania  – są wspólne dla wielu RODZAJÓW  bakterii
  • Chronią przed kolonizacją przez patogeny
  • Wytwarzają SCFA – krótkołańcuchowe kwasy tłuszczowe : masłowy, octowy, propionionowy
  • Wpływają na pasaż jelitowy
  • Stabilizują i normalizują mikroflorę jelitową
  • Wpływają na zwiększoną wymianę enterocytów ( komórki jelita cienkiego budujące nabłonek jelitowy wraz z komórkami endokrynnymi oraz kubkowymi)
  • Konkurują z patogenami
  1. CZĘSTO występujące mechanizmy – są wspólne dla poszczególnych GATUNKÓW bakterii
  • Wytwarzanie witamin
  • Stabilizacja bariery jelitowej
  • Bezpośredni antagonizm z patogenami
  • Metabolizm soli kwasów żółciowych
  • Aktywność enzymatyczna
  • Neutralizacja karcinogenów
  1. RZADKO występujące mechanizmy –są swoiste dla poszczególnych SZCZEPÓW bakterii
  • Modulacja odpowiedzi immunologicznej
  • Wytwarzanie specyficznych substancji bioaktywnych
  • Działanie endokrynne i neuroendokrynne.

Jakie są wskazania do stosowania probiotyków ? :

  1. Ostra biegunka infekcyjna
  2. Biegunka poantybiotykowa
  3. Biegunka podróżnych
  4. AZS atopowe zapalenie skóry
  5. Nieswoiste choroby zapalne jelit ( choroba Leśniowskiego Crohna, Colitis Ulcerosa, czyli wrzodziejące zapalenie jelita grubego)
  6. Zespół jelita nadwrażliwego
  7. Zakażenie Helicobacter pylori
  8. Martwicze zapalenie jelit noworodków, kolka niemowlęca
  9. Nietolerancja laktozy, nietolerancje pokarmowe.
  10. Nawracające infekcje układu oddechowego, gardła, zatok, układu moczowego, pochwy
  11. Inne (otyłość, cukrzyca, zespół metaboliczny)
  12. W przewlekłym stresie istnieją tzw. psychobiotyki, które są polecane.

 

Jakie probiotyki stosować ? :

Najlepiej indywidualnie dobrane do naszej mikrobioty jelitowej a także do naszego stanu zdrowia i obecnych jednostek chorobowych. Jeśli nie wiesz jakie stosować probiotyki oraz jakie zrobić badania w celu poprawy odporności, umów się na konsultację.

 

Preparatów probiotyków jest bardzo wiele, jednak tylko niektóre z nich są godne uwagi. Zdecydowana większość to suplementy diety, które niekoniecznie spełniają definicję probiotyku.

Probiotyki posiadające badania i rekomendacje :

  1. Vivomixx
  2. Suplementy zawierające dobrze przebadany szczep Lactobacillus rhamnosus GG ( ATCC 53103 ) – Loggic,  Acidolac baby, Dicoflor, i inne.
  3. Sanprobi IBS, Sanprobi 4 enteric, Sanprobi barier, Sanprobi stress i inne
  4.  Lactibiane
  5. Symbiolact Comp ( Lactobacillus paracasei LC – 01-TM, Lactobacillus acidophilus LA-5, Lactococcus lactis R-707-1-TM, Bifidobacterium animalis subsp. Lactis BB -12)
  6. UroLact ( L. Rhamnosus PL1 i L. Plantarum PM1)
  7. ProctoLactM ( Lactobacillus rhamnosus PL1)  i inne.

Podsumowując 🙂

  1. Ostrożne podejście do probiotyków jest wskazane, w związku z jakością suplementów a także tym, że trwają badania nad zastosowaniem probiotyków w leczeniu czy wspieraniu w poszczególnych jednostkach chorobowych.
  2. Warto zwracać uwagę na to czy suplementy zawierają konkretne szczepy bakterii i są dobrej jakości.
  3. Trudno zastąpić probiotyki w przywracaniu prawidłowej mikrobioty jelitowej co ma kluczowe konsekwencje dla bariery jelitowej ale też odporności całego organizmu. Warto zgłosić się do lekarza celem doboru odpowiedniego probiotyku dla siebie.

 

Ps. Dziękuję za to, że czytasz, komentujesz i udostępniasz tą wiedzę dla innych ! Jeśli chcesz otrzymywać sprawdzone informacje jak dbać o zdrowie, zapisz się na mój newsletter i pobierz e-book o tym, jak wzmacniać odporność TUTAJ

Pozdrawiam Cię serdecznie,

lek. Sylwia Łuczyńska

  • Aby nie omijały Cię ważne treści,
    subskrybuj mój kanał na Youtubie


  • Podziel się

Jestem lekarzem, którego pasją jest kompleksowe, holistyczne podejście do zdrowia. Łączę medycynę z pracą nad ciałem i umysłem w powrocie do zdrowia.Więcej o mnie przeczytasz tutaj.

Dodaj komentarz

Zapisz się na Newsletter i Odbierz Poradnik "Jak wzmocnić Odporność?"

Zapisz się na maile pełne informacji o zdrowiu i odbierz poradnik. Piszę o tym jak dbać o zdrowie oraz informuję o swojej ofercie.
Chronimy Twoje dane zgodnie z polityką prywatności.